אני אמן מאמין

04.05.11

של"ג בן שטרית זיהתה את הצורך של אמנים דתיים בבית אחד, שייצג אותם בהתאם לאמונתם. ב"אמונה בווליום" היא דואגת לפרטים הקטנים כדי שהם יוכלו להתפנות לאמנות שלהם, ומשוכנעת שהמוזיקה היהודית נמצאת במרחק נגיעה מהפלייליסט

 שי גבסו
האמן הדתי המצליח לא האמין שזה קורה לו. המנהל האישי שסגר את ההופעה בחו"ל אמנם דאג באופן מושלם לכל הפרטים הטכניים והכלכליים, אבל זה לא הכל. בית המלון שבו השתכן התברר כלא כשר ("מה כבר יכול להיות לא כשר בחביתה, לחם, גבינה ומיץ תפוזים?", תהה לאחר מכן מנהלו, כשנודע לו על הבעייתיות), ופרט טכני קטן כמו כרטיס אלקטרוני לדלת (במקום מפתח סטנדרטי) מנע ממנו לצאת מחדרו במשך כל השבת. כך הוא בילה את השבת בחדרו, ממיר את ארוחות השבת בקופסאות שימורים, ומתפלל לבד.

עם התרחבותה של המוזיקה היהודית למיינסטרים התברר שההתנהלות מול אמנים דתיים או מאמינים מצריכה טיפול מיוחד: יש להתחשב בלוח השנה העברי, לתת את הדעת לסוגיות הלכתיות, להתאים את הסיקור התקשורתי וכן הלאה. הראשונה שזיהתה את הצורך בבית משותף לאמנים מאמינים היא חברת "אמונה בווליום - בית לאמנים מאמינים", שתוך תקופה קצרה סיפחה לשורותיה אמנים מובילים כמו שולי רנד, אהרן רזאל, אודי דוידי, עלמה זהר, שי גבסו, לאה שבת, יהודה כ"ץ סולן רבע לשבע , בן סנוף עמיר ואבי בניון והרשימה ממשיכה להתארך.

 עלמה זהר
מאחורי המיזם המעניין, שהוקם בשיתוף "ווליום הפקות", עומדת של"ג בן שטרית. היא רק בת 28, אך הרזומה שלה נראה כאילו תצא בקרוב לפנסיה: בין השאר ניהלה את מחלקת ההופעות הפתוחות בהמון ווליום, הקימה את סדרת ההופעות בקפה ביאליק, ניהלה את הפקת אלבום ההופעה של מאיר בנאי, שאמור לצאת בקרוב, כתבה בעיתונים ובמגזינים שונים, תיקלטה במועדונים, שימשה כעורכת מוזיקלית בכמה תחנות רדיו והעניקה יעוץ אמנותי לירמי קפלן.

"אני מגדירה את עצמי כדתייה אלטרנטיבית", מקדימה בן שטרית. "לפני ארבע שנים התחלתי בתהליך תשובה. אני שומרת שבת ומצוות, אבל הלבוש שלי עדיין חילוני-צנוע. ג'ינס וכאלה, אבל ללא מחשופים או שרוולים קצרים. במקביל לעבודה עם אמנים ב'המון ווליום' זיהיתי שיש צורך בבית לאמנים חוזרים בתשובה. הבנתי שההתנהלות מול אמן דתי שונה מהתנהלות מול אמן חילוני. הרעיון הוא להיות גשר. אנחנו פונים גם לשוק החילוני, והאמנים שלנו מנהלים שיתופי פעולה עם אמנים חילונים. עד עכשיו היה חלל ריק בשוק. לא היה מענה לכל האמנים האלה, וכאן הם מקבלים אותו".

ההגדרה שלכם היא "בית לאמנים מאמינים", אבל עד כמה עלמה זהר, למשל, באמת שייכת לזה? הרי הרפרטואר שלה שונה לגמרי מזה של אודי דוידי.
"גם עלמה מתחזקת. מבחינת המוזיקה והתוכן, האמנים נשארים עם הרפרטואר הקיים שלהם. הם ממשיכים לשיר את השירים הישנים בתוספת שירים מהמקורות. גם עלמה בדרך למקום הזה. אצל אודי דוידי ובן סנוף, למשל, השירים הרבה יותר אמוניים ומהמקורות. אנחנו שואפים לחדור איתם לשוק החילוני מבחינת ההופעות".

יש לכם עמדה כלפי הסערה שמתחוללת בעולם החרדי סביב הופעות מעורבות?
"באיזשהו מקום כל אחד מאתנו נעלב מזה. מצד שני, התייעצתי כאן עם רב והוא אמר שמדובר בהנהגות שמכוונות למגזר החרדי בלבד. האמנים שלנו ממילא לא מעניינים את הקהל החרדי. לכן כולם אצלנו מופיעים בפני קהל מעורב, והמטרה היא לקרב. אם אבוא לחילונים עם הפרדות - לא עשיתי בזה דבר. אז חוץ מצביטה קטנה בלב בעקבות אותה ביקורת - המשכנו הלאה. לא נתנו לזה לחלחל פנימה, למרות שמרבית האמנים שלנו היו ברשימה הזאת".

 
המטרה: לקרב. בן שטרית. צילום: לואיז גרין
הרעיון מאחורי "אמונה בווליום" נהגה לפני מספר חודשים, ותוך פחות מחודש הוקם המשרד. כיום מתעסקים שם רק בהופעות, ומקווים לערוך הפקות מיוחדות כמו פסטיבלי מוזיקה יהודית בריכוזים חילוניים, סדנאות וכן הלאה. שאיפות ההתרחבות משמעותיות אף הן. כרגע נערך משא ומתן עם שני אמנים מובילים על השתלבותם במיזם החדש, ויש גם דיבורים על פנייה לכיוון הסטנד-אפ ואפילו על פתיחת לייבל מוזיקלי חדש שגם יפיק אלבומים חדשים לאמני הז'אנר. "הרעיון בשלב הראשוני הוא לייצב את הספינה שתשוט חלק, ואחר כך להתפרש להמון תחומים", מסבירה בן שטרית. "קודם אתמקד בתחום ההופעות, מכיוון שבחמש השנים האחרונות התמקצעתי בתחום ההופעות והאמנים, ולמדתי מטובי המורים - מיכאל תפוח, יעל מרגלית ורונן דניאל".

לאן לדעתך הולכת המוזיקה היהודית?
"הכיוון הוא המקום שבו נמצאת כרגע המוזיקה המזרחית. אני חושבת שתוך כמה שנים ייהפך הז'אנר הזה למוזיקה הפופולרית ביותר בישראל. לפני כמה שבועות נכנס אהרון רזאל לפלייליסט של גלגלצ עם השיר 'מה עשית היום'. מי חלם שזה יקרה? לאט לאט הרדיו נפתח לאפיקים האלה, ולכן אני רואה את זה הולך ומתממש. אמנים נוספים צפויים להצטרף לזרם. לא אוכל לנקוב בשמות, אבל אני מכירה אמנים בכירים מאוד שהולכים לשיעורים, הפסיקו להופיע בשבתות, ופתאום אתה רואה על הפוסטרים שלהם 'בס"ד'. זאת רק ההתחלה".

כתב: דודו כהן 
הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי  

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי