אל תתפתו לציידי הנשמות

15.09.10

היזהרו מהמחב"תים: הם משננים מלים גבוהות, מציגים את עצמם כמלומדים ויעשו הכל כדי להעביר אתכם לצד המאמינים. רגע אחרי יום כיפור אסף וול מבהיר שיש רק דבר שיכול לנצח אותם: הידע

כדרכם של נערים, בגיל 17 ידעתי הכל. הייתי משוכנע שאם רק יינתנו לי כמה דקות במחיצת מאן דהוא, מיד אוכל לשכנעו בקיומו של בורא-פנקסן לעולם. במחשבתי הילדותית, לא הצלחתי להבין כיצד יש אנשים שאינם רואים את האמת הכל כך ברורה לי.
בניגוד לרבים שהגיעו לשיאם האינטלקטואלי בסוף גיל הנעורים, הלכתי ודעכתי. לאט לאט חלשה דעתי עד כדי מחשבה כי המציאות, הרחמן יצילנו, מורכבת מאוד. לשמחתי גיליתי שלא כולם חלשי אופי כמוני. כך אני נחשף מדי פעם להגיגיהם הצלולים של מחזירים בתשובה (להלן: מחב"תים). לשמחתי, מטיפים אלה משמרים את נעוריי. קו טיעוניהם זהה לאורחות העקלקלות של מחשבתי מהימים שבהם עדיין לא עמדתי על דעתי.

קודם כל, אבהיר כי אני דווקא תומך גדול בקרבה אל כתבי הקודש ואל התרבות היהודית. אלא שאיני מוצא קשר הדוק מדי בין ספסרי ה"יהדות" של זמננו לבין יהדות אמיתית. "יהדות" אינסטנט שטחית של סממנים חיצוניים, המונעת מפחד ולא מתוך עומק כלשהו. היא לא היתה מפריעה לי, אלמלא הנזקים שהיא גורמת לחברה שבה כולנו חיים.

ככלל, מחזיר בתשובה הוא מקצוע שאינו מחויב לתקן כלשהו. בכל זאת אפשר למצוא בו מאפיינים. הראשון הוא השחצנות שבה הוא מאמין כי הוא מחזיק באמת מוחלטת. השני הוא שבעיניו תפישתו של זולתו פסולה מכל וכל. מטרתו: לגרום לאחר לחשוב ולהתנהג כמוהו.
המחזירים המקצועיים מנסים לדבר בשפתם של חילונים. חלקם אף נחשבים בעיני הדיוטות לאינטליגנטים וקהל היעד שלהם הוא אקדמאי. הם משננים מושגים דוגמת אקזיסטנציאליזם ופנאנתאיזם כדי להרשים את שומעיהם, לעתים אף קוראים כריכות אחוריות של קלאסיקות דוגמת מוצא המינים או אתיקה, ומתיימרים להציג את עצמם כמלומדים אך מאמינים.

 הרב אמנון יצחק בפעולה

איינשטיין הוא כופר או מאמין?

מחזירים בתשובה לעולם יימנעו מכל מפגש פומבי עם אינטלקטואלים אמיתיים. נכון, הם יתהדרו בהצלחותיהם עם אקדמאים, אך מדובר לרוב בבעלי תואר ראשון ולא בעוסקים בענייני רוח. קורת רוח מיוחדת גורמת להם תשובותיהם של דוגמניות, של כוכבי ריאליטי ושל שאר סלבס הנחשבים בעיניהם כמובילים חברתיים. כך או כך, עדיין לא פגשתי בפרופסור לפילוסופיה שנרשם לישיבת פוניבז'.

בעניין זה מגלים המחב"תים את חוסר הגינותם. הם לא מציגים את דעותיהם של אחרים כמשקל נגד. לרוב הם נוטים לצטט הוגי דעות ומדענים באופן מסולף כדי שיתאימו להטפותיהם. כך, למשל, מוצג אלברט איינשטיין כמי שטען שהוא מודה בקיומו של האל. העובדה שהוא דווקא כפר בהשגחה אלוהית, ולמעשה צידד באלוהיו של הכופר הגדול ברוך שפינוזה, תוסתר מהקהל. מדוע? משום שמחבת"ים אינם מחויבים להציג מראי מקומות בפרט או את האמת בכלל.

הם אף לא מגלים למועדים להחזרה את המעמד הנחות שבו יזכו בדרכם החדשה. חוזר בתשובה לעולם יעמוד בדרגה נמוכה ממאמין מבטן, למרות הקלישאות והפתגמים דוגמת "במקום בו עומדים בעלי תשובה" וכו'.
למרות הכל, אין בי דבר כלפי המחב"תים. כפי שיש החושקים בכסף ובכוח, ישנם המעוניינים בעוצמה אשר יעניקו להם מגויסים טריים. זה שוק חופשי: מי שמתפתה לדמגוגיה המחבתי"ת, זה עניינו בלבד ושיתחדש.

ברם, מי שיכולה להתאמץ קצת יותר היא מערכת החינוך. חינוך לביקורתיות מינימלית תהפוך את מלאכת ההחזרה בתשובה לקשה עד בלתי אפשרית. לכן יש ללמד יותר פילוסופיה, יותר היסטוריה יהודית, יותר תנ"ך. הבקיא ביהדות לא יתפתה ל"יהדות". הבורות היא אינטרס מובהק של סוכני האל מטעם עצמם. בשל כך הם חוסמים מצאן מרעיתם את ערוצי הידע ואת לימודי הליבה. הידיעה, לעומת זאת, מפיגה את הפחד. והפחד הוא בעל בריתם החזק ביותר של ציידי הנשמות.

אסף וול

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי