עברי, דבר עברית?

30.06.11

שלושה מפגשים בסדרת "לימונצ'יקי" המשלבת מופעים מוזיקליים ופגישות עם אמנים הספיקו לסחוף אחריהם קהל נאמן. עכשיו הגיע תורו של המפגש הרביעי.

 
להקת שופר, פולין
פרויקט "לימונצ'יקי" נולד מתוך הרצון לחקור את תהליך היווצרות המוסיקה העכשווית בהשפעת זרמים רב תרבותיים, תת-תרבויות ומסורת מהבית. במסגרת לימונצ'יקי, אמנים מכל קצוות תבל פוגשים עמיתים מישראל ומתוך בסיס משותף של מוסיקת עמים, פולקלור ומקורות יהודיים מתנסים ביצירת מסורת ושפה מוסיקלית מחודשות ובעיצוב של התרבות העברית העכשווית. 

הלן בוצ'ומנסקי מפרויקט "לימונצ'יקי" מסבירה שמדובר ביצירה משותפת של קהילת "פישקא" (ברוסית: "כלי משחק" או המהות של כל אחד), המונה צעירים רוסים שחיים בתל אביב. המאחד בין כולם, הוא הניסיון ליצור מיזוג מעניין של נושאים הקשורים לתרבות, יהדות והגירה. "מה שאנחנו עושים זה חקר הזהות עצמית. תופעה כמו העלייה של העולים מבריה"מ בשנות התשעים היא ייחודית. אנחנו עוסקים השאלת הזהות היהודית, הישראלית והרוסית שלנו ובשורשים שלנו, והשיטה שהכי עובדת אצלנו ונראית לנו הכי מתאימה היא מפגש ועיסוק בתרבות, יצירה ואמנות כחלק מהחיפוש והשיח הזה. כולם מהגרים בכפר הגלובאלי וכל אחד מהם מביא משהו אחר. הרעיון היה לקחת נוצרים מכל העולם להפגיש אותם עם יוצרים ישראלים, ופשוט לדבר על היצירה האישית כביטוי לזהות אישית והגירה כהתמודדות נוספת מעניינת".

המפגש הקרובהוא מפגש יצירתי חד-פעמי שבא לחקור את המתח שבין השימוש המסורתי בעברית כשפת קודש לבין הפיכתה בשנים האחרונות לשפת יומיום, שפת כוח ושפת כסף – השפה השלטת בעולם הקפיטליסטי של ימינו. על הבמה יתערבבו הטקסטים הבועטים של המשורר רומן באימבאיב, הלחנים של היוצר יהוא ירון ויכולת האלתור רבת ההשראה של טריו Shofar. מדובר בהרכב המונה שלושה ממוסיקאי הג'אז הידועים והרב-גוניים בפולין. “שופר" משלבים את מסורת הניגון והפריילעכס החסידי בתוך תרכובת אקספרסיבית ומעוררת דמיון של ניו וייב, ג'אז חופשי, תיאטרון אינסטרומנטלי סוריאליסטי ושירה מודרנית. "לא מובן מאליו למצוא יוצרים שעוסקים בשאלת הזהות, דוברי רוסית שהם אמנים מעניינים בפי עצמם", אומרת בוצ'ומנסקי. "זה האתגר הגדול. במקום לדבר פילוסופיה, הנדרך הכי נכונה לעסוק בשאלות הזהות היא מפגש עם אנשים שעסוקים בדיוק באותן שאלות זהות".

 יהוא ירון
יהוא ירון
"מדובר בחגיגה: חלק מילולי של רומן, ומפגש מוסיקלי עם מוסיקה שונה ומרעננת של 'שופר'", אומר יהוא ירון. "מבחינתי, ההתרגשות היא להיות בטווח של הדברים האלה, כשאני כותב בעצמי ויוצר מוסיקה. המטרה שלי גם במילים וגם במוסיקה להגיע לסאונד ייחודי והערב הזה כולו בודק את כוחה של השפה העברית, גם כשהיא מוצבת במוסיקה וגם בנפרד. זה קורה בצורה מאוד מעניינת בערב".  

מה הציפיות לקראת המופע הקרוב?

"זה פרויקט ניסיוני. במקרים כאלה לא ברור מה יקרה ומה יצא, ועד היום אנחנו לא יודעים מה יקרה, זה מה שמעניין כאן, במפגש בין אמן ישראלי, אמן דובר רוסית ונגנים מפולין. אנחנו מאוד שמחים ומזמינים את הקהל לקחת חלק בדבר הזה".

 

"לימונצ'יקי", מפגש רביעי: פוליטיקלי קורקט

7.7, 20:30 באולם ח7

מחיר: 50 ₪, סטודנטים: 20 ₪

מאת כרמית ספיר-ויץ

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי