33. צדק ושלום נשקו

20.02.10

עמדתי בעמדה פנימית, בתוך שטח הבסיס, הנשקפת אל הים, אלא שהעמדה נמוכה והים מוסתר. רציתי להתרענן ממראה הים ומהאוויר, כדי להפיג את העייפות ולצלול את המחשבה. עליתי על חלון העמדה, כשפלג גופי העליון מחוץ למגדל. הנוף נשקף למלוא העין. עמדתי כך רוב המשמרת, לסירוגין. מעולם לא שבעתי מלהתבונן בקו החוף ומההשראה שהים ממלא בה את הנפש. פעם כשהתאכסנתי במלון בנתניה, הסתובבתי בטיילת שם שעה ארוכה לפנות בוקר, בלא לשבעה. הים ממחיש את אפסות האנושות ואת כיבוש היקום על ידה, את עוצמת הבריאה מחד ואת גבולה מאידך, הטבע הפשוט והעצום מחד והמורכבות של מעשי האדם מאידך. הצירוף של אלו לתמונה אחת, מרטיט את הרוח ומפרה את הנפש.

לקראת הסוף, עבר שם בעל דרגה כלשהי, כמובן יותר מטוראי, ופקד עלי לרדת. מעולם לא ראיתיו קודם לכן, אך לא לקחתי סיכון. הוא הפיק כנראה הנאה מלראות מישהו עושה את מה שהוא אמר. לא נשאר כבר הרבה זמן, לא נורא.



שוב היתה לי משמרת עם חייל מהכיתה הצעירה. שוחחנו על החיים ומשם המשכנו אל משמעותם. דיברתי אתו על האמונה בתכנית היסטורית לעולם, בניגוד לתפיסה של גורל עיוור. חזרתי לשאלת אמונה מול רציונאליות, בדגש על ההיסטוריה האנושית, שם העניין מומחש הרבה יותר מאשר במדעי הטבע. ישנה אמנם חוקיות מסוימת, אבל הרבה מאוד נשאר פתוח ומאפשר התערבות של רצון חיצוני. אם לא חשבת כך עד לפני שישים שנה, נסה להסביר את הדבר ההזוי המכונה מדינת ישראל. עד כמה שידיעתי מגעת, זהו מקרה אחד, יחיד ומיוחד, של עם שקומם הריסותיו אחרי כמעט אלפיים שנות גלות. מה שמדהים הוא, שהמאמינים ציפו ליום הזה והסכימו להישבע שהוא יבוא וגם היום הם מוכנים להישבע שהתהליך הזה יימשך ויתעצם. איזה רציונאל דוחה אמונה זו או נדחה מפניה? האמונה מלווה את העולם ונותנת לו תוכן ופשר, בעוד המדע הביקורתי מנסח את כללי העולם הזה.

הגענו לשאלת המזרח התיכון וזכותנו על ארץ ישראל. כעת, בימי המבצע בעזה, קל להווכח עד כמה שכנינו אינם ענייניים כלל ועיקר. היכינו את עצמנו מבחירה לפני שלש שנים, כשיצאנו מעזה, הבה נניח מתוך רצון טוב וכוונה טהורה. מה הם עשו עם הזמן שניתן להם לבנות שם מדינה? בנו קן טרור נגדנו ולא טרחו כלל לבנות את חייהם האזרחיים.

דיוננו צריך להיות מורכב מצדק ושלום, ולא משלום בלבד. ראשית, עלינו להפנים, ואחר כך לדרוש מהעולם להפנים, שזכותנו המוסרית על הארץ הזו, כולה, אינה ניתנת לפקפוק. לא כבשנו אותה מעם שהיא היתה שייכת לו, אלא חזרנו למולדתנו ההיסטורית. לצערנו, באותם שנים בהם חזרנו, באו לכאן אורחים מהמרחב, בעיקר כדי לחפש עבודה אצלנו - היהודים העולים מכל התפוצות. אותו אורח בא כעת ותובע מדינה, כאשר מעולם לא היתה לו כאן מדינה. זכויות אדם יש לכבד, אך אין זה מחייב הענקת זכויות אזרח בקלות יתר מכל מדינה בעולם. שינסו המיעוטים במדינות אירופה, המוסלמים ואחרים, להשיג זכויות מלאות.

לאחר טיעון הצדק, גם השלום אינו מדריך לתת זכויות מדיניות, לקבוצה שאינה בונה אלא הורסת - את עצמה ואותנו. היו להם יותר מהזדמנות אחת, לנסות לפחות להראות כוונות של בנייה. הם טרחו להחמיץ אותן אחת לאחת. מדוע עלינו להתאבד לדעת?



הוא סיפר לי על חברו הטוב, שחזר בתשובה והפך לאדם הזוי לגמרי. הוא תיאר את מה שעבר על חברו ואני זיהיתי מבין תיאוריו את הקבוצה השולית במרחב הדתי, אליה השתייך החבר. טרחתי להזים את הקשר בין חזרה בתשובה לבין מה שהוא עשה. הוא כרך סוג של חוויה מיסטית קשה, מהסוג של כתות שונות בעולם, עם הנחת תפילין וחבישת כיפה. מערכת הדת מציעה חבילה של שמירת מסורת, שיש בה ערובה להנצחת ערכים ואמונות של העם היהודי. אלא שישנם מי שלוקחים את העניין הזה כתחליף לחשיבה מבוקרת ופוטרים את עצמם מלחיות חיים רציניים ומלהתמודד, בטיעון שאלוקים ידאג להם כי הם דתיים, או שהעולם הזה אינו ממשי כלל והוא כולו תעתועי הדמיון. לצערי אינני יכול לומר שאין לזה קשר לעולם הדתי. מה שאני יכול לומר הוא, שאפשר להיות דתי מאוד גם בלי זה, ושלדעתי הענייה, זאת לא החבילה המקורית שהציעה תורת משה.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי