איך נשמעת הדממה של השבת

08.05.12

טעמי המקרא ללא טקסט, ניגון חב"ד בהשתתפות הרבי מלובאוויטש ולחן חדש לפיוט "אל אדון" - במקום לנוע בזמן, בחר דודו כהן לשוחח עם עם יצחק מאיר על חמש תחנות באלבומו החדש והכפול "עתיקא קדישא – יצחק מאיר וחברים נפגשים ביום השבת"

נשמת כל חי (נוסח קרליבך)
"נשמת כל חי" פותח את הפרויקט הכפול שלי. זה המנון הודיה לה'. אומרים אותו בשבת בבוקר, אבל יש כאלה שקוראים אותו בכל פעם שקשה להם, וזו סגולה בדוקה להינצל מצרה. הסגולה הזו מאוד מובנת - כשאדם מתמקד בטוב, הטוב פוגש אותו ושופע ממנו. הנוסח שייך לקרליבך, ששר אותו בלחן תפילתי.

 

יש לשיר פתיחה שמבטאת את השקט שמתרחש בשבת בבוקר. זה סוג של קול דממה דקה שאפשר לשמוע אותה. כל אחד מאיתנו מתעורר, ויש דממה נעימה של עולם חדש ונקי. את השקט הזה אנחנו מנסים להביא לידי ביטוי בפתיחה הלא-קצרה לשיר הזה.

 

יצחק מאיר וקובי אפללו מבצעים את "י-ה אכסוף", מתוך מופע ההשקה לאלבום "נשמות חדשות":

טעמי המקרא
הקטע הזה הוא מעין מסע דרך הנגינה. הקלטנו גם את טעמי המקרא בלחן האשכנזי, ויש גם מעבר לקריאת ההפטרה. אני קורא לזה 'עיבוד לטעמי המקרא לגיטרה ופסנתר'.

זה למעשה קטע אינסטרומנטלי שמנגן את הטעמים. אולי זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהטעמים מוקלטים. תמיד אנחנו מקבלים אותם בצורה בלתי אמצעית, בעיקר ממורים שמלמדים ילדים לקראת בר מצווה, אבל כאן החלטנו להקליט אותם עם כלים. אני מאוד אוהב את התוצאה. יהיו כאלה שיגידו שקשה לזהות את הטעמים, ובטח יתפלאו למה לא הקלטתי גם שירה, אבל העדפתי לתת לטעמים לדבר בעד עצמם, בעיבוד ישראלי שכזה.

 

ברוך אל עליון (עם יוסי גיל וצביקי רובין)
יוסי הוא שדרן רדיו עיוור שניחן בזיכרון פנומנלי, וזוכר פרטים רבים מספור. אני תמיד מתייעץ איתו על מקורות הלחנים וכו'. פתאום חשבתי שאם הוא מדבר כל כך על מוזיקה חסידית - הגיע הזמן לעשות מוזיקה חסידית. הזמנתי אותו לשיר איתי. היה מאוד קשה לשכנע אותו לשיר, הוא חשב שאני צוחק עליו. הוא מכיר את המיקרופון, אבל מהכיוון של הגשת תכניות ברדיו ולא של שירה. היה לו מוזר, אבל התעקשתי. הסתבר שהשירה שלו חסידית, פשוטה, מרגשת ונוגעת. בשיר מתארח גם ילד הפלא צביקי רובין.

 

ניגון חב"ד (עם הרבי מלובאוויטש)


זה ניגון הקפות של חב"ד, והוא נפתח בקולו של הרבי, שממש מתחיל את השיר בהתלהבות עצומה. הגעתי אל השיר דרך התוועדות חב"דית בי"ד כסלו לפני כמעט שנתיים, ושם חילקו את ההקלטה של הרבי. זה כל כך עורר אותי, עד שהחלטתי להקליט את השיר עם אותה הקלטה. הרבי נותן את מילות התפילה, ואנחנו מצטרפים אליו בהקלטה חדשה. זה ניגון ידוע בחב"ד. הרבי היה מסיים כל התוועדות בניגון הזה.

הניגון הזה מיוחס לאביו של הרבי. האדמו"ר הזקן לא הכניס לסידור התפילה שלו זמירות. הוא אמר שבסעודה יש לשיר ניגונים ללא מילים, מאחר ולניגון יש כוח להעלות את האדם למדרגה גבוהה ואילו כשאתה מכניס מילים - אתה מצמצם את עצמת החוויה. לכן בחב"ד שרים בעיקר ניגונים, ולא רוצים להגביל אותנו לפיוטים שממוסגרים בתיבות ובאותיות.

 

אל אדון
"אל אדון" ייחודי בכך שכאן, בשיר הזה, אני לא משמש רק כצינור ללחנים ותיקים. זה לחן חדש ומקורי שלי. אמנם הכל יורד איפשהו מלמעלה, אבל זה לחן שאני הייתי הראשון להוריד אותו. אני קורא לו 'ואלס קוסמי' - כלומר, הבריאה כולה שרה. הפיוט מתאים להודיית הבריאה לבוראה. אין פיוט שיותר מתאים מ'אל אדון על כל המעשים, ברוך ומבורך בפי כל נשמה'".

 

יש אגדה על אדם שנפטר והגיע לשמים. הוא היה אדם צדיק ולכן הלך לגן עדן. ולא רק זאת, אלא שאף הורשה להסתובב במדורים השונים. במהלך הסיור הוא ראה מלאך עם הר של מכתבים מאחוריו, שאל מה זה, וענו לו שזה המלאך שממונה על בקשות הפרנסה. המשיך בסיורו, ראה מלאך נוסף עם כמות דומה של מכתבים, והתברר שמדובר בבקשות לזיווגים. בסופו של דבר הגיע אל מלאך עם מערום ממש קטן של מכתבים. הוא שאל מה יש במכתבים הללו, וענו לו 'זה המלאך שמקבל את מכתבי התודה'.

 

ובאמת, מאוד חסר לנו המקום של התודה בחיים. לכן בחרתי לשלוח עוד מכתב תודה לאותו מלאך מסכן שכמעט ואין לו מכתבים - שיר הודיה מאיתנו כברואים אל ריבונו של עולם.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי