ראש ולענה
עוד בפרויקט
עליות
המתים שלנו חג הקרבן: מתי נפסיק להתקרבן? יפה לכם? יאללה, תנוחו תפסיקו לחכות למשיח מי החליט מה זה בכלל מושלם? הנפילה זה מה שנשאר רגע של הולדת האומץ לקבל הולכים אל הלא נודע איתך הסליחה משא האדם המוכשר האח הגדול מקוצר רוח ועבודה קשה אש תמיד אלי, אלי היו פה לפנינו דרוש וקבל שכר שלום לתמימות מדורת השבט על קיר הנצח המדבר הנורא הזה מילים ומעשים בכוונה תחילה רצון האל המטה בידם פעם שלא היה אף פעם מי אני ומה שמי בין האצבעות מה שאי אפשר למחוק שיעור היסטוריה דרושים כהנים על הליכה ועמידה שכינה ביניהם הגוף יודע סודות האל כל הזכויות שמורות? קהילות מדומיינות של מי האור הזה? ערב רב לקחת חלק רק בן אדם שקט. בבקשה על חוף הסליחה אחים בדם על צחוק וביטחון על קו הגבול מתיבה סתומה בחזרה אל טוב הגנה עצמית מתקשים אמרתי לכם ממלכת כוהנים עם עין הרע ראש ולענה אבל וריק הלמות הלב מרכז הכובד אדם ואדמה ברינה יקצור מלאכת החיים תשוקה, זהירות אתגר החירות הכנה לתיקון בין הקירות שריפה, אחים ברית עולם השם המפורש סיפורי עמים אי שקט כפרה למקומות, היכון דור המדבר לא טוהר ולא הדר אלוהי מסכה ושכנתי בתוכם המכהנים עבד כי ימלוך האותיות הקטנות החיים הרגע שבו מישהו ניגש שפת הסימנים לכל איש יש עיין ערך: אהבה שקרנים כל אחד והעקידה שלו להיות כאן צא מן התיבה הפעם הראשונה Get a life!
אלי ויסברט
עם זה ננצח לראות את הברכה להיכנס בשערי הטומאה
פרשת שבוע
מרחב מוגן כולם מדברים עליך אחריו?
עליות
social
facebook whatsup email tweeter
אלי ויסברט //
9.6.10
עליות
הדפיסו
כתבה
שלחו
לחבר

ראש ולענה

מי היא ה"עֵדָה" ומי נוטל חלק בהתוועדות הזאת, שאין לה כללים ואין לה מספר - ועם זאת היא נוכחת, נוטלת תפקיד פעיל בחברה ובמשפט? מי ממנה את חבריה? אלי ויסברט – עליות – פרשת קורח

ראשון
"הֲיֵלְכוּ שְׁנַיִם יַחְדָּיו, בִּלְתִּי אִם נוֹעָדוּ?"

שני
"וְאִם בְּפֶתַע, בְּלֹא אֵיבָה, הֲדָפוֹ, אוֹ הִשְׁלִיךְ עָלָיו כָּל כְּלִי בְּלֹא צְדִיָּה, אוֹ בְכָל אֶבֶן אֲשֶׁר יָמוּת בָּהּ, בְּלֹא רְאוֹת, וַיַּפֵּל עָלָיו וַיָּמֹת - וְהוּא לֹא אוֹיֵב לוֹ, וְלֹא מְבַקֵּשׁ רָעָתוֹ –
וְשָׁפְטוּ הָעֵדָה בֵּין הַמַּכֶּה וּבֵין גֹּאֵל הַדָּם עַל הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וְהִצִּילוּ הָעֵדָה אֶת הָרֹצֵחַ מִיַּד גֹּאֵל הַדָּם וְהֵשִׁיבוּ אֹתוֹ הָעֵדָה אֶל עִיר מִקְלָטוֹ, אֲשֶׁר נָס שָׁמָּה".

שלישי

אקירוב1
"החברה שלנו איננה מעניינת אותם באמת" (פלאש90)
מי היא ה"עֵדָה"? מי נוטל חלק בהתוועדות הזאת, שאין לה כללים ואין לה מספר - ועם זאת היא נוכחת, נוטלת תפקיד פעיל בחברה ובמשפט? מי ממנה את חבריה?
 

רביעי
חלקים גדולים מן הציבור שנקרא בעבר "האליטה המשרתת" איבדו את התחושה כי עליהם לשרת את החברה הישראלית ופנו לעשות את מה שעושה "האליטה הגלובלית" בכל רחבי כדור הארץ, אותו עניין שנקרא בשפה נקייה "לעשות לביתי".
 

...הקבוצה הזו - קבוצה שעם אנשיה נמנים רבים מקובעי סדר היום הכלכלי, התקשורתי והאקדמי שלנו הקרויים "מצליחנים", ועל כן נחשבים גם לחכמים ו"שווים" יותר מכל האחרים - משוכנעת באמת ובתמים בעליונותה המובנית, ובסתר לבה היא בזה לרבות מן הקבוצות המרכיבות את החברה שלנו. אנשי האליטה הללו מוכנים מעת לעת לתת צדקה לאותם ישראלים שגורלם לא שפר עליהם, אבל הם הולכים ומתנתקים מן ההוויה המקומית תוך שהם הולכים ומתקרבים אל "הוואספיות" האמריקאית הנכספת, זו שתעשה אותם אחת ולתמיד שייכים לקבוצה הכי חשובה ומשפיעה בעולם. יושבי הלבנט שהתקבצו מחדש בציון, אלה שאין להם הרבה כסף, מעמד או פרסום – את מי בדיוק הם אמורים לעניין?
 

ומשום שהחברה שלנו איננה מעניינת אותם באמת, כי היא בעצם אך ורק קרדום לחפור בו, ומכיוון שיש להם עדיין עמדות שליטה ברבים מצומתי ההכרעה שלה, אנו מוצאים את עצמנו בעצם בתור חברה ללא ראש.
 

הקבוצה שהיתה אמורה להיות הכוח הלאומי המנהיג, שכן העם השקיע בה את מיטב נכסיו הרוחניים, התרבותיים, והכלכליים; אותה קבוצה איננה דואגת לשאר חלקי הגוף. ובמידה מסוימת - למרות חומרת הדברים אי אפשר שלא לומר אותם - היא בוזזת את החברה, כפי שעושות רבות מאוד מן האליטות העכשוויות בעולם כולו. אלה חוקי הכלכלה החדשה.
 

וכך קורה שהחינוך נמצא היכן שהוא נמצא, וכלל המערכות הציבוריות נמצאות היכן שהן נמצאות, והתקשורת נמצאת היכן שהיא נמצאת: עמוק בביב השופכין של מולך הרייטינג.

במבי שלג, "ארץ אחרת"


חמישי
וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי, וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב, וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן. וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה, וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם - נְשִׂיאֵי עֵדָה, קְרִיאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי שֵׁם. וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם: רַב לָכֶם! כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם יְהוָה, וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל יְהוָה?
קורח
עונשו של קורח. בוטיצ'לי

שישי
קבוצה מצומצמת, לא לגמרי נבחרת, לא לגמרי רשמית, תהווה את המנהיגות האותנטית העממית של בני ישראל. משה מצטווה לאסוף  סביבו שבעים זקנים - "אֲשֶׁר יָדַעְתָּ כִּי הֵם זִקְנֵי הָעָם וְשֹׁטְרָיו" - על מנת שאלוהים יאציל עליהם מרוחו. קורח אוסף מאתיים וחמישים "קְרִיאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם" - וקורא תיגר. שניהם יודעים: פניה של העדה, האליטה, יהיו פניו של העם. משה ועדתו, קורח ועדתו - מי ינצח?

שביעי
אליטה איננה גזירת גורל, אומר קורח. אליטה היא תוצאה של נסיבות, של הקשרים וקשרים, של החלטות. ניתן להתקומם כנגד האליטה. ניתן להעמיד לה אלטרנטיבה ראויה.

גם מקורח יש מה ללמוד.
 

מפטיר
וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ

וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת קֹרַח בְּמוֹת הָעֵדָה

בַּאֲכֹל הָאֵשׁ אֵת חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ

וַיִּהְיוּ לְנֵס.

וּבְנֵי קֹרַח לֹא מֵתוּ.

מצאתם טעות בכתבה? כתבו אלינו
שתפו
facebook whatsup email tweeter linkedin insta gplus