דור המדבר
עוד בפרויקט
עליות
המתים שלנו חג הקרבן: מתי נפסיק להתקרבן? יפה לכם? יאללה, תנוחו תפסיקו לחכות למשיח מי החליט מה זה בכלל מושלם? הנפילה זה מה שנשאר רגע של הולדת האומץ לקבל הולכים אל הלא נודע איתך הסליחה משא האדם המוכשר האח הגדול מקוצר רוח ועבודה קשה אש תמיד אלי, אלי היו פה לפנינו דרוש וקבל שכר שלום לתמימות מדורת השבט על קיר הנצח המדבר הנורא הזה מילים ומעשים בכוונה תחילה רצון האל המטה בידם פעם שלא היה אף פעם מי אני ומה שמי בין האצבעות מה שאי אפשר למחוק שיעור היסטוריה דרושים כהנים על הליכה ועמידה שכינה ביניהם הגוף יודע סודות האל כל הזכויות שמורות? קהילות מדומיינות של מי האור הזה? ערב רב לקחת חלק רק בן אדם שקט. בבקשה על חוף הסליחה אחים בדם על צחוק וביטחון על קו הגבול מתיבה סתומה בחזרה אל טוב הגנה עצמית מתקשים אמרתי לכם ממלכת כוהנים עם עין הרע ראש ולענה אבל וריק הלמות הלב מרכז הכובד אדם ואדמה ברינה יקצור מלאכת החיים תשוקה, זהירות אתגר החירות הכנה לתיקון בין הקירות שריפה, אחים ברית עולם השם המפורש סיפורי עמים אי שקט כפרה למקומות, היכון דור המדבר לא טוהר ולא הדר אלוהי מסכה ושכנתי בתוכם המכהנים עבד כי ימלוך האותיות הקטנות החיים הרגע שבו מישהו ניגש שפת הסימנים לכל איש יש עיין ערך: אהבה שקרנים כל אחד והעקידה שלו להיות כאן צא מן התיבה הפעם הראשונה Get a life!
אלי ויסברט
עם זה ננצח לראות את הברכה להיכנס בשערי הטומאה
פרשת שבוע
מרחב מוגן כולם מדברים עליך אחריו?
עליות
social
facebook whatsup email tweeter
אלי ויסברט //
11.6.09
עליות
הדפיסו
כתבה
שלחו
לחבר

דור המדבר

"שניים עשר נבחרי העם יוצאים לתור את ארץ כנען. בדיווח המסכם אין הפתעות: הארץ טובה, אפס כי עז העם אשר יושב עליה. זה הולך להיות קשה. גל של בהלה קטנת-אמונה מציף את העם, בהלה זעיר-בורגנית של מי שהקיץ מחלומות אל המציאות המאובקת..." אלי ויסברט – עליות – פרשת של

ראשון
"קשריה ההדוקים של אמריקה עם ישראל ידועים היטב. קשר זה אינו ניתן לניתוק. הוא מבוסס על קשרים תרבותיים והיסטוריים, וההכרה שהשאיפה למולדת יהודית מבוססת על היסטוריה טראגית שאי אפשר להכחישה...".
ברק אובמה 

 

שני
שניים עשר נבחרי העם יוצאים לתור את ארץ כנען. בדיווח המסכם אין הפתעות: הארץ טובה, אפס כי עז העם אשר יושב עליה. זה הולך להיות קשה. ותמונת האמת הזו, המורכבת, זו שהבטחה ואיום מהולות בה זו בזו, מציפה גל של בהלה קטנת-אמונה, בהלה זעיר-בורגנית ששל מי שהקיץ מחלומות אל המציאות המאובקת.
 

שלישי
אנשים מתים הולכים במדבר חייהם. הילדים רצים סביבם בדשא אבל הם הולכים בדרכי המדבר. הילדים צוהלים, טובלים רגליים יחפות במים והם לידם, עיוורים ומתים, נצח ושמו "ארבעים שנה".
zryly_mbt_mbkhvts

רביעי
"עכשיו תגיד לי" הוא גוחן אלי מן המושב שלצדי, ממתיק סוד "לזה הם באמת התכוונו? על זה הם חלמו? על פשע מאורגן? סחר בנשים? עובדים זרים? אולי טעינו; אולי זה לא זה; אולי צריך לתת לזה ליפול ולהתחיל הכל מחדש".
האוטובוס נכנס לתל אביב. גורדי שחקים בוהקים קורעים את השמיים מעל לרחובות בהם, רק לפני כמה עשרות שנים, חילקו קרח בארגזים. ואני חושב לעצמי כמה כפויי טובה אפשר להיות? שישים ואחת שנה יש להם מדינה, ממשלה, צבא, משטרה, בתי משפט, כלכלה - והם עוד עם "התקווה". לֽמה עוד אתם מקווים? יש "עם חופשי בארצנו" יותר מזה?
אבל אני לא אומר לו כלום. 
 
חמישי
זה רק מדבר, אהובתי, רק תחנה ארוכה וקשה בדרך. השנים האלה, העומס, הדאגה - זה המדבר שלנו. רק מדבר. אל תמותי לי עכשיו.
 

שישי
"חי אני, נאום יהוה, אם לא כאשר דיברתם באוזניי - כן אעשה לכם. במדבר הזה ייפלו פגריכם וכל פקודיכם לכל מספרכם,  מבן עשרים שנה ומעלה... וטפכם, אשר אמרתם 'לבז יהיה' - והביאותי אותם וידעו את-הארץ אשר מאסתם בה".

hylry_qlyntvn_byd_vshm

שביעי
דור מדבר, אנחנו.
מסתתרים מאחורי המצוקה, הכאב, החוב המוסרי של העולם.
מסתתרים מאחורי המתים, אתרי הזיכרון, סיפורי הזוועה הפורטים על רגשות האשם.
מובילים בפנים מורכנות, מכבדים בהדלקת אבוקת הזכרון, מפגישים עם הניצוֹל.
מצמצמים את ההוויה (Existence) לחוויה (Experience). מתמסרים למִדְבָּר. שורדים.
אבל זה לא הסיפור.

בוכנוואלד איננה הסיפור. הסבל איננו הסיפור. "ההיסטוריה הטראגית" איננה הסיפור.
מי שמוסיף להיות עבד של סיפור שלא הוא כתב - לא יירש את הארץ. לא יירש כלום.

 

מפטיר

קוּמוּ, תֹּעֵי מִדְבָּר, צְאוּ מִתּוֹךְ הַשְּׁמָמָה;
עוֹד הַדֶּרֶךְ רָב, עוֹד רַבָּה הַמִּלְחָמָה.
(ביאליק)

מצאתם טעות בכתבה? כתבו אלינו
שתפו
facebook whatsup email tweeter linkedin insta gplus