ערב רב
עוד בפרויקט
עליות
המתים שלנו חג הקרבן: מתי נפסיק להתקרבן? יפה לכם? יאללה, תנוחו תפסיקו לחכות למשיח מי החליט מה זה בכלל מושלם? הנפילה זה מה שנשאר האומץ לקבל רגע של הולדת הולכים אל הלא נודע איתך הסליחה משא האדם המוכשר האח הגדול מקוצר רוח ועבודה קשה אש תמיד אלי, אלי היו פה לפנינו דרוש וקבל שכר שלום לתמימות מדורת השבט על קיר הנצח המדבר הנורא הזה מילים ומעשים בכוונה תחילה רצון האל המטה בידם פעם שלא היה אף פעם מי אני ומה שמי בין האצבעות מה שאי אפשר למחוק שיעור היסטוריה דרושים כהנים על הליכה ועמידה שכינה ביניהם הגוף יודע סודות האל כל הזכויות שמורות? קהילות מדומיינות של מי האור הזה? ערב רב לקחת חלק רק בן אדם שקט. בבקשה על חוף הסליחה אחים בדם על צחוק וביטחון על קו הגבול מתיבה סתומה בחזרה אל טוב הגנה עצמית מתקשים אמרתי לכם ממלכת כוהנים עם עין הרע ראש ולענה אבל וריק הלמות הלב מרכז הכובד אדם ואדמה ברינה יקצור מלאכת החיים תשוקה, זהירות אתגר החירות הכנה לתיקון בין הקירות שריפה, אחים ברית עולם השם המפורש סיפורי עמים אי שקט כפרה למקומות, היכון דור המדבר לא טוהר ולא הדר אלוהי מסכה ושכנתי בתוכם המכהנים עבד כי ימלוך האותיות הקטנות החיים הרגע שבו מישהו ניגש שפת הסימנים לכל איש יש עיין ערך: אהבה שקרנים כל אחד והעקידה שלו להיות כאן צא מן התיבה הפעם הראשונה Get a life!
אלי ויסברט
עם זה ננצח לראות את הברכה להיכנס בשערי הטומאה
פרשת שבוע
מרחב מוגן כולם מדברים עליך אחריו?
עליות
social
facebook whatsup email tweeter
אלי ויסברט //
7.1.11
עליות
הדפיסו
כתבה
שלחו
לחבר

ערב רב

מי הוא הערב רב? כל מי שהוא לא אתה. כל מי שאתה רוצה להוציא אל מחוץ לגדר. להאשים אותו בתחלואיך, בחולשתך, בבחירותיך השגויות. מה היית עושה בלעדיו? אלי ויסברט – עליות – בא

ראשון

"וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס... וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם, וְצֹאן וּבָקָר מִקְנֶה כָּבֵד מְאֹד".
 

שני
"ערב רב - תערובות אומות של גרים"
(רש"י)
 

שלישי
מי הוא הערב רב? כל מי שהוא לא אתה. כל מי שאתה רוצה להוציא אל מחוץ לגדר. להאשים אותו בתחלואיך, בחולשתך, בבחירותיך השגויות. הערב רב מטמא את נפשך, אורב לבנותיך, מרעיל את בארותיך. הוא הרע הבלתי מוחלט, הרע שבמקום לשמור על זהותו מתערבב בטוב שלך ומשחית אותו. מה היית עושה בלעדיו?
 

רביעי
ומצד שני "וְגֵר לֹא תִלְחָץ; וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם". כל כך הרבה פעמים חוזרת התורה על התביעה, לראות בזר אחד מאתנו, כי גם אנחנו היינו שם. גם אנחנו היינו גרים.
עליות ערב רבפ
האחריות לקבל במאור פנים (צילומים: פלאש90)

חמישי
ואולי זו לא הגנטיקה שמבחינה בין ה'גֵר' המוערך ושווה הזכויות ל'ערב רב' המאוס. אולי זו ההשתייכות: הגר בא להתגורר, למצוא את מקומו בתוך הכלל; הערב רב מסרב להיות חלק, דבק בסיפור שהביא איתו מבחוץ. לא לבלוע. לא להקיא.
 

שישי
כמה מוזר לראות דווקא את אבירי הבדלנות, סרבני היחד, שומרים על הסף מפני אלה שמבקשים להיות חלק מאתנו. מי מהשניים הוא חלק אמיתי מה"אנחנו"? מי מהשניים הולך אתנו את הדרך הארוכה והמפרכת ומי מחבל בה? מי הוא הגר, ומי הוא הערב רב?
 

שביעי
האחריות, בסופו של דבר, מוטלת עלינו. האחריות לא לקבל בדלנות במסווה של תרבות. האחריות לקבל במאור פנים ובאהבה. וגם האחריות לעמוד מול המהגר באומץ וביושר, בין אם הגיע היום או לפני מאה שנה, ולדרוש ממנו להיות "גר ותושב" ולא "ערב רב".
 

 מפטיר
"הייתה מידתו של משה רבנו עליו השלום לקרב רחוקים, אפילו את הערב רב. ואף על פי שגרם אריכות הגלות, מכל מקום סוף כל סוף התעלו גם הם"

(הרב אברהם יצחק הכהן קוק)

מצאתם טעות בכתבה? כתבו אלינו
שתפו
facebook whatsup email tweeter linkedin insta gplus