צל ארוך נודד אחריך

09.12.09

בתחינה ובדרישה אתה נקרא שלא לערער את הסדר הקיים, לתת לדברים להמשיך כפי שהיו. בקצה תמיד ימתין הוא, שתוק ומדוברר בידי אחרים. אל תעשה את זה לאבא. אלי ויסברט- עליות- פרשת וישב

ראשון
כשנכנסתי לעול מצוות קרא לי אבא למחסן... ואמר: 'בהנחת תפילין עוד לא הגשמת את המצוות העיקריות. אתה נעשה לאיש, ומעכשיו יהיה לך נשק משלך'
(יגאל אלון)

שני
ואתה, הרי, איתו כל הזמן. מבקש להסביר לו את הבחירות, את המהלכים, את ההישגים והכשלונות, מבקש את גאוותו, את תמיכתו, את אהבתו. מתבונן בו תמיד מלמטה, תמיד בציפייה שיידע, שיתגבר, שיציל, שיעשה את המעשה הנכון. חבל שאתם לא מדברים.

שלישי
וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם; וַיֹּאמֶר "לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ". וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן "אַל תִּשְׁפְּכוּ דָם - הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר, וְיָד אַל תִּשְׁלְחוּ בוֹ".  לְמַעַן הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם, לַהֲשִׁיבוֹ אֶל אָבִיו.

 
"ואתה הרי איתו כל הזמן. מבקש את גאוותו, את תמיכתו, את אהבתו" (צילום: פלאש 90)
רביעי
אל תפסיק את הלימודים, אל תעזוב את העסק, אל תוריד את הכיפה, אל תשים כיפה, אל תצא מהארון. בתחינה ובדרישה אתה נקרא שלא לערער את הסדר הקיים, לתת לדברים להמשיך כפי שהיו. בקצה תמיד ימתין הוא, צל ארוך נודד אחריך. שתוק ומדוברר בידי אחרים. אל תעשה את זה לאבא.

חמישי
שחררי, נו. שחררי אותו ואותך. מה את רוצה שיעשה בגילו? שישתנה? שיתרכך? מה את רבה איתו כל הזמן? למה את מתעקשת להתרסק שוב ושוב על אותם סלעים, לתת להרגלים שלכם לדרדר אתכם אל מריבות בנות שלושים שנה, שני אנשים אוהבים שאין להם מנוחה. למה את מצפה?
אבל זה אבא שלך. אני יודע. ובשבילך הוא יהיה תמיד האיש שלקח אותך על הגב בחוף בנתניה, שליווה אותך בפעם הראשונה לצופים, שחיכה לך לילה שלם שתחזרי. ולא יעזור כלום - את תמיד תצפי ממנו.

שישי
שניים עשר בניו של יעקב מיטלטלים בין אחווה לקנאה, בין תקווה לחרדה, בין חלומות על מלכות לאיום של עבדות והשפלה. ברקע אורב האיום - מי ייבחר ומי יוותר מאחור? מי יהיה יצחק ומי ישמעאל? מי עשו ומי יעקב? במי יבחר אבא להיות היורש, נושא הברכה, ממשיך השושלת? בעמק דותן, בפאתי שכם, הם חשים את מבטו הבוחן של אביהם מביט בהם ממרחקים. בוחר מי ימשיך את דרכו. תלויים על חוט דק של אי ודאות הם קמים על יוסף - בשביל אבא.

שביעי
הנה לכם הסיפור היהודי, אם תרצו. אבא אחד שבשמיים, בנים הרבה על פני האדמה. כולם מנסים לשאת חן בעיני האב הגדול, הבלתי מושג. דורות שלמים. תולשים זה את שערותיו של זה כדי לשאת חן בעיני האב המשקיף ממרומים. האב הרחום והחנון שבניו העמידו אותו עליהם כדיין ותליין; שופט ובודק נצחי בין טוב לרע.
האם זה מה שרצה?

מפטיר
כשהייתי בן 14, אבא שלי היה כל כך בור וטיפש שלא יכולתי להימצא בקרבתו, אבל כשהגעתי לגיל 21, נדהמתי לגלות כמה הזקן למד בשבע שנים.
(מרק טווין)

אלי ויסברט
*
לקריאת מדור "עליות" פרשת ויצא
לקריאת מדור "עליות" פרשת
וישלח
לתגובות: editor@bac.org.il

 

 

 לוגו מדור עליות
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי