לאבד את הראש

22.10.09

מול עץ הדעת נוטע נח את הגפן -עץ האנטי-דעת. מבקש להחזיר את הגלגל לאחור, אל עולם בלי בגדים, בלי טוב ורע. האם זה אפשרי? אלי ויסברט – עליות - פרשת נח

ראשון
"אתה מבין!" צעק, וכמו נתמלא פתאום חימה. "אתה מבין, ולפיכך לעולם לא תהיה לך מנוחה. אילו לא היית מבין, אפשר יכולת להיות מאושר!"
(מתוך "זורבה היווני" מאת ניקוס קאזאנצאקיס)

שני
המזרח הקדום היה האזור הראשון בעולם שבו טופחו ענבים ויוצר יין. בד בבד עם המעבר ממחנות ארעיים ליישובי קבע, החל האדם לביית את הגפן וליצור ממנה יין. העדות הקדומה ביותר ליצירת יין מכוונת נמצאה בכפר גיאוליטי מן האלף השישי לפני הספירה שבצפון הרי הזגרוס באיראן.
(חיים גן)

שלישי
"וַיָּחֶל נֹחַ, אִישׁ הָאֲדָמָה, וַיִּטַּע כָּרֶם. 
וַיֵּשְׁתְּ מִן-הַיַּיִן
וַיִּשְׁכָּר
וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלה"

רביעי
נח  - בונה התיבה יוצא ממנה ומתחיל מחדש כאיש אדמה. הוא בן האנוש הראשון שנוטע עץ בעולם שברא האלוהים. העץ הזה הוא גפן, והסיפור לא יושלם עד שהגפן יהיה ליין. נח ישתה וישתכר ויתגולל עירום בתוך אוהלו.

 

חמישי
השכרות, מסתבר, הייתה המטרה מלכתחילה - לאבד את הדעת, לתקן באמצעות עץ אחד את חטא העץ אחר. מול עץ הדעת נוטע נח את עץ האנטי-דעת. מבקש להחזיר את הגלגל לאחור, אל עולם בלי בגדים, בלי טוב ורע. עולם בלי דעת.

אבל הוא נכשל ומתבזה. "וַיַּרְא חָם, אֲבִי כְנַעַן, אֵת עֶרְוַת אָבִיו; וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ"."יש אומרים סֵרְסוֹ ויש אומרים רְבָעוֹ" (רש"י). ההתכחשות אל התבונה אינה מוסיפה לאדם נקודות, אלא מחלישה אותו. בעולם שאחרי גן-עדן הדעת היא מקור כוחו של האדם היוצר. בלעדיה הוא אינו אלא קורבן פסיבי לפִּרְאוּתוֹ של העולם.

שישי
משחר ימי האנושות מנסה האדם לחזור אל האין-דעת. האלכוהול, הסמים, פטריות ההזיה - שערים לנפש הפצועה אל גן העדן האבוד. בכוח אנחנו מנסים להשתיק את עצמנו, לשכר את עצמנו, לרקוד באובדן חושים על גג של אוטו באמצע העיר או במסיבת  Fool Moon על החוף. אבל כל זה, בסופו של דבר, הוא לא אנחנו. אין דרך חזרה אל המקום שאין בו דעת. כמה אפשר להתכחש לעצמך? לסקרנות, לפיתוי, לרצון? לנפש  האנושית שמסעירה אותך, תְּאֵבָה לחוות ולקלוט וללמוד ולהיפגע ולחוות?

שביעי
חרב מתהפכת שומרת על פתח גן העדן. עולם שלם מחכה בחוץ. אנחנו לא חוזרים אחורה.

מפטיר
וודקה, מישהו?


אלי ויסברט
*
לקריאת מדור "עליות" פרשת בראשית
לקריאת מדור "עליות" פרשת האזינו

לוגו מדור עליות 
*
ערך מוסף, אתר התוכן של בית אבי חי, גאה לסכם שנה ראשונה ברשת. במהלך השנה האחרונה העלינו מאות מאמרים, כתבות ועבודות וידאו. לעיתים היינו ביקורתיים, לפעמים משועשעים, פה ושם מעמיקים ולפרקים הגותיים. השתדלנו לחבר ולהיות מחוברים - לחיים, לרעיונות, לאנשים.
במהלך השנה האחרונה הצטרפו גולשים רבים למעגל הקוראים הקבועים. שמחנו לקבל תגובות רבות ומגוונות. נשמח להמשיך ולקבל מכם
תגובות נוספות.  הצלחנו לעניין גם אתכם? ספרו עלינו לחבריכם.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי