תשמח לבב אנוש

20.11.09

מי היתה יהודית, שהצילה את עם ישראל בעזרת אומץ, ערמומיות ולא מעט אלכוהול?

 

 
איור: רועי דוד מרגלית
ספר יהודית מספר את סיפרו הגבורה של אשה שחיה בארץ ישראל והצילה בגבורתה את עם ישראל. הסיפור מופיע באוצר המדרשים בכמה גרסאות, בתרגום השבעים (תרגום התנ"ך ליוונית) והוא אף מוזכר בדברי הגאונים.

על פי הסיפור, שר הצבא האשורי של נבוכדנצר, הולופרנס, נשלח למסע כיבושים ארוך כדי לנקום בעמי האזור, אשר סירבו לעזור לנבוכדנצר במלחמתו. במסגרת מסע הכיבושים הוא הגיע גם ליהודה, במטרה לכבוש את ירושלים. בדרכו לירושלים צר הולופרנס על עיר בשם בתוליה (ככל הנראה בית אל). הגברים בעיר זו התייאשו ואמרו שאם תוך חמישה ימים לא יקרה נס, יפתחו את שערי העיר בפני הצבא האשורי.

יהודית, אלמנה עשירה ויפה, החליטה לעשות בעצמה מעשה. היא הגיעה למחנה הולופרנס ואמרה לשומרים כי כיוון שהיהודים חוטאים, יודעת היא כי הם יפסידו וכי ברצונה לחסות במחנה האשורים ולהתפלל לאלוהים, וכך לדעת מתי ישראל יפלו בידי מחנה אשור. החיילים, שהתרשמו מיופיה הרב, נתנו לה להכנס והביאו אותה בפני הולופרנס, מפקדם, אשר נתן לה יד חופשית בתוך המחנה.

לאחר כמה ימים יזם הולופרנס משתה, אליו הזמין את יהודית בכדי לפתותה. במהלך המשתה הוא שוחח עם יהודית, שתה כמות גדולה מאוד של יין והשתכר. בשלב מסויים עזבו החיילים את המקום ויהודית והולופרנס נשארו לבד. הולופרנס, שהיה שיכור מהיין, נרדם. אז לקחה יהודית את חרבו ועפרה את ראשו, הכניסה את הראש לתרמיל ויצאה מהמחנה בילווי שפחתה, בחזרה לכיוון בתוליה.

בהגיעה לבתוליה, הודיעה לעם על המעשה, הראתה להם את ראשו הכרות של הולופרנס והציעה להם לצאת למלחמה. כאשר ראשו האשורים כי שר צבאם נהרג, נפל עלים פחד גדול והם נסוגו.

במסורות יהודיות מימי הביניים נכרך סיפורה של יהודית בסיפור חנוכה, כאשר המלך נבוכדנצר הפך בסיפור לאנטיוכוס, והעיר עליה צרו הפכה להיות ירושלים.

בקהילות יהודיות רבות בארצות ערב נהוג היה לציין את ראש חודש טבת, שחל בחנוכה, כחג הבנות - בעוד שהגברים שמחים על גבורת החשמונאים, שמחות הנשים על גבורתה של יהודית. בחג זה היו נהוגים מנהגים שונים, ביניהם אכילת מאכלי גבינה.

 להרחבה:

הנוסח המלא: מעשה יהודית
 דיון בזמנו של ספר יהודית: אתר בית ברל
 מאמר המשווה בין יהודית ליעל

 
תחקיר: חנן צוקר
*

יהודית היתה אלמנה יפה ועשירה שהצילה את ישראל מכיבוש צבא אשור. מה היה שם שר הצבא האשורי שאת ראשו ערפה?

א.  כדרלעומר
ב.  אמנחותפ
ג.  הולופרנס

יודעים את התשובה? שלחו אותה לכאן ותוכלו לזכות בפרסים

מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם.

לפרטים נוספים
 לוגו חידון הגיבורים הגדול
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי