חשבון לא פשוט

07.09.09

רגע לפני ראש השנה תקיים דנה וייס בבית אבי חי שלוש שיחות מרתקות בנושא חשבון נפש לאומי. על הפרק: פינוי גוש קטיף, הפרטת הקיבוצים והרוח הישראלית הביטחונית המנשבת מכל עבר

 "יהיה האדם מעיין על מעשיו כולם, ומפקח על כל דרכיו שלא להניח לעצמו הרגל רע ומידה רעה כל-שכן עברה ופשע. והנני רואה צורך לאדם שיהיה מדקדק ושוקל דרכיו, דבר יום ביומו כסוחרים הגדולים אשר יפלסו תמיד כל עסקיהם למען לא יתקלקלו... (מסילת ישרים, הרמח"ל).

 תוכנית חיים ארוכת טווח, זהירה, שקולה ומדודה. זו העצה שהשיא ר' משה חיים לוצאטו כבר במאה ה-17. על פי תפיסתו, על חברה בריאה, הבנויה מאינדיבידואלים בריאים וחושבים, לבנות מעין "תוכנית עסקית" עבור עצמה. לכל חברה יש תוכנית הכוללת מטרות, תאריכים ומועדי סיום עבור כל שלב בהתקדמות שלה. מדוע אם כן, שלא כל אחד מאתנו ינהג בדיוק באותו האופן?

ברוח דומה, יתקיימו בערב אחד בבית אבי חי, שלושה מפגשים בהנחייתה של העיתונאית דנה וייס. 
וייס תקיים שלוש שיחות ברצף העוסקות בחשבון הנפש הלאומי והאישי.

בשיחה הראשונה תשוחח וייס עם דב וייסגלס, לשעבר ראש הלשכה של אריק שרון. וייסגלס ידבר על נושא הפינוי, מה קרה לחברה הישראלית מאז וכיצד אנו מתמודדים עם ההתרחשויות המתרגשות עלינו.
בשיחה השנייה ישתתף ד"ר אסף ענברי, כותב הספר "הביתה". נושא השיחה הוא הקיבוצים, אותו מודל ומופת להגשמת החלום הציוני שעובר היום הפרטה בעת שחברי קיבוצים עושים חשבון נפש עצמי. השיחה השלישית, בהשתתפות מי שהיה בעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, גיורא איילנד, תיערך בנושא הצבאיות והרוח הביטחונית המאפיינת את החברה הישראלית.

השבעה בכותל, על צבאיות ורוח ביטחון בחברה הישראלית

מיטל עופר, רכזת תוכן בבית אבי חי, מנמקת את הבחירה במשתתפים: "שלושת האישים מומחים בתחומם. דב וייסגלס היה האדם הכי קרוב לאריק שרון בתקופת ההתנתקות והיווה חלק מהתהליך. יש לו פרספקטיבה על מה שקרה ומה שקורה, עם התחלואים שאחרי הפינוי, השבר הגדול שנותר והתסיסה. אסף ענברי כתב את ספרו על קיבוץ אפיקים מתוך ראייה מפוכחת שמסתכלת על הדברים בעיניים. הוא מדבר על חוויה אישית ועל הפרידה מהחלום בעת שחברי קיבוצים עושים חשבון נפש עצמי, הבא לידי ביטוי בספרו. גיורא איילנד מביא איתו ראייה ביטחונית שמסתכלת מלמעלה. הנושא הביטחוני דוחק לשוליים את כל הדברים האחרים. פעמים רבות הוא משמש עלה תאנה, תירוץ שבא כדי שלא נתמודד עם הבעיות של החברה".

מיטל עופר, כל שלושת הנושאים חוזרים לדבר אחד: הקשר לאדמה.
"זה חלק מהעניין שקושר אותנו לארץ: המאבקים על המקום, על האדמה, על הקיום. אל חשבון הנפש האישי מתלווה חשבון נפש לאומי, וזה מה שנדרש מאיתנו, לא רק כאנשים פרטיים אלא גם כחברה".

 

על קריסת הקיבוצים. התמונה באדיבות ארכיון גן שמואל

למי מיועד הערב?
"הערב מיועד לכל מי שחי כאן. למי שאכפת לו ממה שמתרחש סביבו ורוצה לשמוע עוד דעות שיכולות להשפיע ולהזיז דברים".

 "חשבון נפש" בהנחיית דנה וייס. יום שני, ג' בתשרי, 21 בספטמבר, בשעה 20:00. הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי.

 כתבה: כרמית ספיר-ויץ

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי