הזמני הוא הקבוע

הזמן הוא המשאב היקר ביותר של האדם, אך גם גדולי המוחות לא הצליחו להגדיר מהו בדיוק. ד"ר עמרי מורג מנסה לעצור את הזמן

הזמן הוא המשאב היקר ביותר של האדם. הוא המשאב היחיד שהולך ופוחת בוודאות החל ברגע לידתנו, ויתרה מכך, זהו משאב שאף עלול להיפסק בכל עת, או יותר נכון, בטרם עת. כסף בא והולך, בריאות יכולה להידרדר אך גם להשתפר פלאים, אך הזמן פוחת והולך, חולף והולך, אוזל והולך, כמו שעון המתקתק ללא הרף. כולנו חשים שהזמן יקר ומרגישים זאת באופן הדרמטי ביותר, כשהוא מתקשר למיתות של אנשים שאנו מכירים ומצד אחר, ללידות של קרובי משפחה, הממחישים לנו כי מעגל זמן חדש של בן-אדם שזה עתה נברא, נפתח במקביל.

האם הזמן קיים או שהוא המצאה של האדם? 

בניגוד לעצמים שונים שניתן לראותם או לגעת בהם, לריחות שאותם אפשר להריח ולצלילים שניתן לשמוע, הזמן הוא מושג מופשט, שלא ניתן לחוש אותו בכל אחד מחמשת החושים שלנו. אין לו ריח, צבע, טעם, גודל או צורה אך הוא מהווה חלק בלתי-נפרד מהטבע ומכל פעילות אנושית. הדבר היחידי שיש לנו זה את "תחושת זמן" וגם היא מאוד מתעתעת ומשתנה מאדם לאדם ותלויה בפרמטרים רבים כגון מצב רוחנו, סוג החוויה שאנו עובדים ("הזמן רץ כשנהנים"), מצב בריאותנו ועוד.

 

הזמן הוא אחד משלושת הממדים הבסיסיים בעולמנו יחד עם המסה והמרחב – ממדים שבהם עוסק הפיזיקאי כדי לנסות ולהסביר תופעות טבע שונות. אולם למרות שהזמן הוא ישות שהאדם הצליח לפתח כלים מדויקים כדי למדוד אותו, הוא עדיין אינו יודע או מסוגל להשפיע עליו ברמה הפיזיקלית, שכן  לא ניתן לאגור, לעצור או לשנות את מקצב הזמן וגם לא ניתן לנוע קדימה או אחורה במרחב הזמן ולהפוך ל"כרונונאוט", אותו "נוסע בזמן" שרואים בסרטים. " הזמן הוא אחד משלושת הממדים הבסיסיים בעולמנו יחד עם המסה והמרחב – ממדים שבהם עוסק הפיזיקאי כדי לנסות ולהסביר תופעות טבע שונות. אולם למרות שהזמן הוא ישות שהאדם הצליח לפתח כלים מדויקים כדי למדוד אותו, הוא עדיין אינו יודע או מסוגל להשפיע עליו ברמה הפיזיקלית "

 

יתרה מכך: בין מיטב הפילוסופים והפיזיקאים שחקרו וחוקרים עדיין את מושג הזמן, כמו ניוטון, גלילאו, אלברט איינשטיין, או סטפן הוקינג (מחבר הספר "קיצור תולדות הזמן" ואבי תיאוריית "המפץ הגדול"), אין הסכמה בשאלות בסיס מהותיות לגבי טבעו של הזמן; שאלות כגון: האם בכלל קיים זמן בעולמנו או שהוא המצאה של האדם? אם אכן הזמן קיים מתי הוא התחיל? ואם הוא התחיל מנקודת זמן מסוימת אז מה היה לפני כן? האם הוא נע בקו ישר מהעבר לעתיד או בכיוון אחר? האם הוא רציף? והאם אכן הוא גמיש ותלוי מהירות כפי שטען אלברט איינשטיין – טענה שנחשבת עד כה כ"אמת מדעית" (עד שלא יוכח אחרת)? שאלות אלו ורבות אחרות נותרות ללא מענה לעת עתה.

לכל איש יש סטייל


מערכת היחסים של האדם עם הזמן דינמית מאוד, החל מתקופת האדם הקדמון, בה נעשה שימוש רק ביחידות הזמן הטבעיות – היום ולילה, החודשים ועונות והשנה – וכלה בתקופה של העשורים האחרונים, תקופה שבה מערכת היחסים שלנו עם הזמן השתנתה דרמטית. עם התפתחות הטכנולוגיה, מערכות התקשורת, התחבורה והרפואה, אנו חיים כיום בעולם שבו הכול קורה כאן ועכשיו, הכול מהיר ותזזיתי, הכול משתנה מהר וללא הפסקה או בקיצור עולם אינסטנט שפועל 7/24.

לכל אדם מערכת יחסים שונה עם הזמן ולכל אדם סגנון התנהגות זמן (Time Style) שונה. האופן בו האדם מתייחס לזמן תלוי בתרבות בה הוא חי, בגילו ובמאפיינים האישיותיים שלו. קיימים ארבעה ממדי התייחסות לזמן. ראשית, ממד העמדות והאמונות, הכולל את העמדות והאמונות שאנו מחזיקים ביחס לזמן, המבוססות על הנורמות הקיימות בחברה ועל עמדות שפיתחנו עקב התנסותנו האישית; אנו יכולים לתפוס את הזמן בממד זה כאויב או כידיד, כארוך או כקצר, כפותר בעיות או כיוצר בעיות.

 
Time", Pink floyd"

הממד השני הוא החוויה האישית הכולל את התחושות שלנו לגבי הזמן שאנו חווים. האם הזמן שלנו עובר לאט או מהר, האם הוא קצבי ותוסס או איטי ומשעמם, האם הוא ידידותי כלפינו או מתנכר. הממד השלישי הוא ממד אזור הזמן, המתייחס לאזורי המיקוד שלנו בזמן: האם אנו מרוכזים בעתיד, חיים את ההווה בעיקר או מתרפקים רוב הזמן על זיכרונות וחוויות העבר שלנו. והממד הרביעי הוא ממד ההתנהגות הכולל את אופן הפעילות שלנו בזמן. האם אנו מדייקים או מאחרים, האם אנחנו שולטים על הזמן או שהוא שולט עלינו.

 

לאדם הדתי או המסורתי יש היבטים רבים נוספים הקשורים לזמן ויש אפילו "מצוות שהזמן גרמן". לחלק מהמצוות יש הוראות זמן מיוחדות כגון מצוות הנידה, נטילת הידיים, זמני התפילות של שחרית, מנחה ומעריב, זמני קיום חגי ומועדי ישראל וגם "תיקון חצות" שמן הסתם צריך להתרחש אחרי חצות הליל.

* ההרצאה "סודות הזמן" בבית אבי חי תתבסס על ספרו של המרצה ד"ר עומרי מורג, "הכול זמני", בהוצאת רימונים, העוסק בהיבטים שונים של הזמן בחיינו

כל הפרטים על "זמן - אירוע ליל שבועות בבית אבי חי"

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי