סרט מלחמה

22.06.10

מה מקומו של הקולנוע במדינה הנמצאת במצב מלחמה בלתי פוסק? מה השתנה בדמותו של החייל, ומה קרה למיתוס הגבורה? על שאלות אלה ועוד ישיבו אנשי תרבות ויוצרי קולנוע בסדרת המפגשים "קולנוע במלחמה"

 

 קולנוע במלחמה - סדרה
קולנוע במלחמה - סדרה חדשה
מראשית קוֹם המדינה ועד היום מקבלת המלחמה ביטוי מרכזי בקולנוע הישראלי, המשקף גם את השינויים שחלים בחברה. חמישה מפגשים בהשתתפות יוצרים וחוקרים, ידונו בייצוגה של המלחמה בקולנוע הישראלי ובכוחו של המדיום, בהנחייתו של מבקר הקולנוע והחוקר ד"ר שמוליק דובדבני מאוניברסיטת ת"א, שמוליק דובדבני.

 "קולנוע זו מלחמה", אמר ז'אן לוק גודאר. בישראל, המשפט שטבע מקבל מימדים נוספים. "המלחמה בקולנוע הישראלי החלה עם ראשיתו. הקולנוע הלאומי שנעשה כאן כבר בשנות החמישים והשישים נוצר על רקע המלחמות  – מלחמת השחרור, סיני, ששת הימים וכן הלאה", מסביר דובדבני, "סרטי מלחמה היו פה מאז ומעולם. את הדמות המיתית של הצבר הלוחם אנחנו מכירים דרך אסי דיין ב'הוא הלך ושדות' ואילך. במובן זה המלחמה טיפחה את הדימוי הזה. מאוחר יותר, בסוף שנות השבעים, כשהחל קולנוע ביקורתי, הוא עסק באופן שבו אנחנו בוחנים מחדש את דימוי הצבר הלוחם. מסע אלונקות של ג'אד נאמן וסרטים נוספים. בשנות השמונים תוארה דמות הצבר ששב פגוע בנפשו ובגופו משדה הקרב. במידה רבה נבנה הקולנוע הישראלי סביב הדימויים האלה".

בקולנוע שנעשה בעשרים השנים הראשונות למדינה, המוות ההירואי הוא היסוד. ב"הוא הלך בשדות", הקרבן מת מרצון ומתחושת שליחות וברור כי האומה צומחת מתוך מותם של החיילים כמו האופוריה של מלחמת ששת הימים סימנה את ראשית השינוי, שם עולה כבר ניסיון להציע אלטרנטיבות לקולנוע ההירואי ולדמות החייל, כמו ב"מסע אלונקות" של ג'אד נאמן ו"חייל הלילה" של דני וולמן. שניהם מנהלים דיאלוג עם דמות החייל המיתולוגי, אבל לא בהכרח מקעקעים אותה.

 דובדבני, מה קרה לדמות הלוחם בסרטים "בופור", "ואלס עם בשיר" ו"לבנון"?
"סרטי המלחמה האחרונים, צריך לזכור, מציגים דימוי של הצד הלוחם לא כהירואי אלא כקרבן. מאוד מעניין לראות ולדון בסיבות שהובילו דווקא לעלייה של הדימוי הזה וליצירתו דווקא עכשיו. אני טוען שזו תגובה לאופן שבו החייל הישראלי בתודעה הציבורית והבינלאומית הפך מדמות הירואית לדמות של פושע מלחמה. לא מקרה שזו ההתמודדות לדרך הפיכתו לקרבן. הויכוח עליהם חצה את מדורי הביקורת".

ב"ואלס עם באשיר" אומר אורי סיון לארי פולמן את המשפט: "לוהקת לתפקיד הנאצי בעל כורחך". עד כמה השואה משחקת תפקיד מרכזי בקולנוע הישראלי? "השואה היא הטראומה המכוננת וככזאת היא נוכחת עד היום בשיח המלחמתי הצבאי", מסביר דובדבני. "השואה נתפסת כגורם המכונן של מדינת ישראל. היא הסיבה שאנחנו אומרים: אנחנו צריכים צבא חזק, אנחנו צריכים את היהודי הלוחם כי ראינו מה קרה כשהוא לא לחם".

 תמונה מתוך הסרט
תמונה מתוך הסרט "ואלס עם בשיר"

 ושאלה בלתי נמנעת: מה מקומו של אלוהים?
"הקולנוע הישראלי ביסודו הוא קולנוע מאוד חילוני. יש סצינה מאוד יפה ב'גבעה 24 אינה עונה', כשחייל מטיח ברב על רקע הפינוי של ירושלים ב-1948 'איפה היה אלוהים שלכם במלחמה'. מעבר לכך, רק לאחרונה מתחילים לראות את עולם הדימויים הדתי והחרדי, כך שהשיח בנקודה הזו לא קיים".

 קולנוע במלחמה, סדרה חדשה בבית אבי חי, החל ב-יט בתמוז, 1 ביולי, בשעה 20:00

 מאת: כרמית ספיר-ויץ

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי

האם החמישית
האם החמישית
עם: יונתן בלומנפלד, אוריאל הרמן, טל (טולה) בן ארי, יעל שטולמן, חיים פסקוף, יעל טל, מאיר בוזגלו, רפאל שחרי
במה וידאו
20.02.19
האם החמישית
האם החמישית
עם: יונתן בלומנפלד, אוריאל הרמן, יעל שטולמן, טולה בן ארי, תום קליין
במה וידאו
21.02.18