האמת פשוטה מכל דמיון

17.10.10

15 שנה לאחר רצח יצחק רבין, עדיין יש מי שמאמין כי האחראיים לכך הם שמעון פרס והשב"כ. אסף גולן חושב שתיאוריית הקונספירציה הזו היא ניסיון להימנע מחשבון נפש נוקב

 

 
טרם נעשה חשבון נפש אמיתי. הפגנה בכיכר ציון

הררי מלים נכתבו על רצח יצחק רבין בשנים שחלפו מאותו מוצאי שבת נורא. למרות העיסוק הרב בפרשה, תחום אחד הודחק מבלי שהחברה הישראלית התמודדה עמו. הכוונה היא לתיאוריית הקונספירציה שרווחת בחוגי ימין רבים, הטוענת כי שמעון פרס והשב"כ הם האחראיים לרצח רבין, במטרה לעורר גל מחאה נגד הימין הישראלי.

 

על פי הגישה הזו, מטרת הרצח היתה לאפשר לפרס ולשב"כ לכפות על העם הסכם שלום חד צדדי עם הפלשתינאים ונסיגה מכל יש"ע. תפישת עולם קונספירטיבית זו, שהופיעה בחוגי ימין בגלגולים שונים ויוצגה בהרחבה בין השאר על ידי ברי חמיש, לא נידונה מעולם ברצינות. בכך בחרה החברה הישראלית להתעלם מהנזק הרב הטמון בה ומהקושי הפסיכולוגי הרב שהיא מייצגת.

 

תיאוריות קונספירציה למיניהן קיימות משחר ימי האנושות. במאה ה-20, עקב התעצמותם של השלטונות ויכולת השליטה שלהם באזרח הפשוט, הן נהפכו לפופולריות מתמיד. אחת המפורסמות שבהן היא התרסקותה של צלחת מעופפת בבסיס חיל האוויר האמריקאי ליד העיר רוזוול בארה"ב. עד היום מאמינים אמריקנים רבים כי הממשל מסתיר את קיומם של חוצנים מסיבות שונות, למשל כדי לא לזעזע את סדר החיים בעולם, כדי להקים ברית אסטרטגית עם החוצנים להשגת שליטה חסרת תקדים על אזרחי העולם, או כדי להסתיר קטסטרופה שעומדת להתרגש על האנושות, שממנה ינצלו רק בכירי הממשל האמריקאי. ביטוי להלך רוח זה מופיע בסדרות טלוויזיה רבות, כמו "תיקים באפלה" ו"רוזוול".

 

 
החלטת הממשל? הלווית ג'ון קנדי, 1963

קונספירציות דומות, המייחסות כוח עצום לממשל הצללים השולט במשטר האמריקאי, נוצרו סביב מותם של הנשיא ג'ון קנדי ושל אחיו רוברט קנדי, שהיה סנטור והתובע הכללי, וכן סביב מותה של מרלין מונרו. גם במקרים אלה מאמינים אמריקאים רבים כי השלושה מצאו את מותם כתוצאה מהחלטה של הממשל.

 

ועדת וורן, שמונתה לחקור את רצח ג'ון קנדי, קבעה כי הרוצח היה לי הארווי אוסוולד, אך המניע שלו נשאר עלום. קביעה זו לא שיכנעה רבים בארה"ב, שראו ברוצח שליח של המפלגה הקומוניסטית או של ברית המועצות, שבה נלחם הנשיא קנדי באותה תקופה. אחרים סוברים כי הרצח הוזמן על ידי המאפיה שחששה מהמאבק שניהלה משפחת קנדי בפשע המאורגן בארה"ב. יש אף שטענו כי הרצח הוזמן על ידי גורמים בממשל האמריקאי שחששו מאורח חייו ההולל של הנשיא.

 

אורח חיים הולל זה הוביל גם לתיאוריית הקונספירציה לגבי מותה של מרלין מונרו. הגרסה הרשמית קובעת כי היא התאבדה בלקיחת כדורי שינה עקב דיכאון כבד שבו היתה שרויה, אולם עד היום מאמינים רבים כי מי שחיסל באמת את מונרו היה ה-FBI, שחשש כי דבר הקשר הרומנטי שניהלה עם הנשיא קנדי ידלוף לתקשורת.

תיאוריית קונספירציה דומה קיימת גם סביב מותה של הנסיכה דיאנה ושל בן זוגה דודי אל פאייד: יש הטוענים כי הקשר של הנסיכה עם אל פאייד המצרי פגע בבית המלוכה הבריטי, שהחליט לחסל אותה.

 
 

השדים עדיין רוחשים בתוכנו
מדוע בוחרים רבים להאמין בהסברים מפותלים ולא במציאות כמו שהיא? ההשקפה הקונספירטיבית מאפשרת למאמין לסדר את עולמו באופן הגיוני במצבים שבהם הוא צריך להתמודד עם משברים משמעותיים או עם התרחשויות המאתגרות את תפישת עולמו. הרי קשה לתפוש, מבלי להתייאש באופן קיצוני מהיכולת להבין את העולם שבו אנו חיים, איך כוכב תרבות או נשיא אמריקאי נערץ נעלמים בכזו קלות מהמפה העולמית מבלי שגורם רב עוצמה עומד מאחרי ההיעלמות הזו.

באותו אופן קשה להבין כיצד יהודים רבים כל כך נמצאים בעמדות השפעה רבות בעולם או כיצד אין שום אישור רשמי לנוכחותם על עבמי"ם - שרבים טוענים שראו במו עיניהם - מבלי שיש יד מכוונת מאחורי ההסתרה הזו.

 

אם נעבור מהתיאוריות האלה לישראל 2010, נראה כי גורמי ימין רבים התקשו מאד לעכל את רצח רבין, וחמור מכך - את אחריותם העקיפה לרצח עקב השנאה הגדולה שהם שידרו כלפי ראש הממשלה. הקושי הזה, שהועצם על ידי מסע הרדיפה המתוקשר שנעשה לאישי ימין ולגורמי ימין אחרי הרצח, יצר מצב לא בריא: במקום להתמודד עם האחריות לקרע שנוצר בעם ועם השאלות הקשות שעורר הרצח, בחרו רבים לברוח מאחריות באמצעות הטענה שלא הימין אחראי למצב שנוצר אלא מדובר במהלך מתוכנן של השמאל הישראלי.

 

מציאות זו, שקיימת עד היום, איפשרה לגורמי ימין לטהר את מצפונם באופן קולקטיבי ולהימנע מחשבון נפש אמיתי בנוגע ליחסם למדינה ולחלקים בציבור החושבים אחרת מהם. הבריחה מחשבון נפש קולקטיבי כזה מונעת מהפצע שיצר הרצח ומהרוחות הרעות שקדמו לו להירפא. אותם שדים שקדמו לאירוע עדיין רוחשים בתוכנו ועלולים לאפשר רצח פוליטי דומה.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי