ראש השנה כארוחת טאפאסים: שני מתכונים מאת יערה דרור

בארוחות ראש השנה במשפחתה של יערה דרור, מקימת קבוצת הפייסבוק הפופולרית "אמהות מבשלות ביחד", סבתה מכינה מנות שונות, אחת לכל סימן, ו"כל אחד מבני המשפחה אומר את הברכה, ואז טועם מהמאכל שהוא קשור אליו". ומה קורה כשיערה מארחת? ובכן, זה עדיין לא קרה

יערה דרור היא מקימת קבוצת הפייסבוק המגה-פופולרית "אמהות מבשלות ביחד", שחברות בה יותר מ-185 אלף נשים, והמנהלת שלה. אלא שהיא עצמה מעולם לא אירחה ארוחת חג בעצמה.

"בינתיים אנחנו עדיין מתארחים", היא אומרת בחיוך מבויש. אצל מי? אצל סבתא כמובן. "סבתא שלי מעבירה את התבשילים שנעשים במשפחה מדורי דורות, טקס אותנטי שמאפיין את יהודי טוניס, טקס כהלכתו", היא מספרת, "אנחנו עושים אצלה את כל החגים מאז שאנחנו ילדים, כך שאני לא מכירה מסורת אחרת. האמת היא שרק אחרי שהכרתי את בעלי, נחשפתי לסגנונות שונים של סעודות". 
 

למרות הגיל והכוח שאוזל, סבתא של יערה לא חולמת אפילו להעביר לאחרים את זכות האירוח. במקרה שלה, זה אף אתגר כפול ומכופל, היות שהיא לא מסתפקת לשם כך בתחזוקה של מטבח אחד בלבד, אלא שניים. "יש לה שני מטבחים שונים לגמרי – האחד יפה, שמור ונקי", מספרת יערה, "והמטבח השני הוא זה שמבשלים בו. אנחנו קוראים לו 'המחסן' – המטבח האמיתי".

 

אז ספרי לנו קצת על התהליך.

"תשמע, היא לא מתעצלת ולא מחפפת. היא פשוט נכנסת ל'מחסן' בשעות הבוקר המאוד מוקדמות, מוציאה הכול מהמקרר ועומדת על הרגליים עד שהכול מוכן. בתור ילדה, אני זוכרת אותה מכינה תבשילים מאוד מסובכים, מנקה עופות, קושרת עופות, מפרידה איברים פנימיים; זה לא מאיים עליה. היא עושה הכול לפי הסדר – אין קיצורי דרך וגם אין עזרה. גם בפעמים שהייתי איתה במטבח, היא לא הסכימה שאעזור לה. היא מתנהלת במטבח שלה בשליטה מוחלטת. זה כמו ריקוד בשבילה. אני הייתי לצדה ואירחתי לה חברה, התבוננתי וספגתי".

 

החיבור בין האוכל לברכה

 

ומה קורה בבית הסבתא בארוחת ראש השנה? במקרה הזה, כל העבודה הקולינרית המאומצת הזאת מוכפפת לתבנית ברורה מאוד – זו של המסורת. "סבתא מכינה מנות שונות, אחת לכל ברכה בסדר, לכל סימן. התבשילים מוגשים בתחילת הטקס, ואז עוברים לפי הסדר ולפי המנהגים, ממש ברכה אחרי ברכה. כל אחד מבני המשפחה אומר את הברכה, ואז טועם מהמאכל שהוא קשור אליו, לטעמו המיוחד. מעבר למסורת, מדובר גם בכיף גדול. אני חווה את זה כמעט כמו מסעדת טאפאסים. אנחנו מתענגים על כל ביס ומתמהמהים על כל ברכה; נהנים מכל רגע. ממש לא ממהרים להגיע לאוכל עצמו. בתור ילדה אהבתי מאוד את תבשיל הריאה; הייתי מחכה לברכה הזאת".

 

איך את תופסת את הברכות?

"האמונה בברכות היא אמיתית. אני זוכרת שבתור ילדה הייתי בטוחה שאם אומר את הברכות האלו מהלב, השנה שלי תהיה טובה יותר. ואני יודעת שזו לא רק אני, אלא כל מי שישב סביב השולחן המשפחתי שלנו. המשמעות של הברכות – שהן גם תפילות למעשה – היא פתיחת השנה ברגל ימין והאמונה שהם יעזרו לשנה באמת להיפתח כך. בעיניי, החיבור בין האוכל לברכה נותן לברכה עומק נוסף: כי אם אתה רוצה שהברכה באמת תתקיים, אתה חייב לאכול, גם אם פחות בא לך. אני אמנם אהבתי את כל המאכלים – אבל גם מי שלא אהב – אין דבר כזה, הוא חייב לאכול", היא מצחקקת.

 

שולחן החג שתפתחי בעתיד אצלך יהיה דומה לשולחן החג של סבתא?

"כשאני מדמיינת את היום שבו אפתח שולחן חג ואארח אצלי. אין לי ספק שהשולחן שלי יהיה אחד לאחד כמו שהיה אצל סבתא שלי ושאכין את התבשילים שלה. חשוב לי גם להעביר את זה לילדים ולנכדים שיהיו לי. הוריי חזרו בתשובה כשהייתי בת 15, והמסורת היהודית נהיתה לנדבך משמעותי בבית אחרי שהם התחזקו. אני עצמי לא דתייה ולא שומרת שבת, אבל המסורת חשובה לי, ואנחנו משמרים בבית חלק מהמנהגים, כמו הדלקת נרות וקידוש ביום שישי".

  ברכות מהלב (תצלום: מיכל פתאל)

כשאינה נמצאת בחוג המשפחה, דרור, אשת איש ואם לדולב בן השנתיים, היא המנהלת של קבוצת הפייסבוק "אמהות מבשלות ביחד", שהקימה אותה לפני כחצי שנה, "כדי לאחד את מעגל החברות שלי, וככה לגוון את ארוחות הערב לילד שהיה אז בן שנה וחצי", כדבריה, "בהתחלה היו בקבוצה בקושי 50 חברות, אבל הקבוצה היתה מאוד פעילה, ומצאתי את עצמי מאשרת מאות מצטרפות חדשות מדי יום. אני עוד זוכרת את הפוסט הראשון שהעליתי - קציצות שהכנתי לבן שלי - קראתי להן 'הקציצות של דולב'".

 

יש בקנה כוונה לתרגם את העשייה הקולינרית הזאת – עם סבתא ובקבוצה – לספר מתכונים?

"אני מתכננת לעשות את זה - לשבת עם סבתא ולעבור מתכון מתכון, לסכם ולכנס את כל הידע שלה לספר. בקרוב יושק אתר חדש של קבוצת "אמהות מבשלות ביחד". אולי זאת הזדמנות טובה לי ולסבתי לחלוק את המתכונים המיוחדים שלה".

 

המתכון: פשטידת כרישה
 

מצרכים:

3 כרישות

2 כפיות מלח

כפית פלפל שחור

2 כפיות בזר מחלד (תבלין טונסאי)

2 כפיות כורכום

3 ביצים

 

אופן הכנה:

  1. קוצצים את הכרישות דק ומעבירים למסננת

    קוצצים

     

  2. שוטפים את הכרישה הקצוצה במים זורמים

    שוטפים

  3. מפזרים מלח מעל הכרישה הקצוצה ומועכים עם הידיים כך שכל הנוזלים ייצאו והכרישה תמעך
  4. מוסיפים את הביצים ומתבלים

    מתבלים

     

  5. מערבבים הכול יחד 

    מערבבים

     

  6. מטגנים את כל התערובת במחבת עמוקה או בסיר נמוך עם הרבה שמן בערך 15 דקות מכל צד.
  7. אחרי הטיגון מניחים על נייר סופג.

 

 

המתכון (2): פשטידת סלקא (מנגולד/תרד)

 

מצרכים:

צרור גדול של מנגולד

2 כפיות מלח

כפית פלפל שחור

2 כפיות בזר מחלד (תבלין טונסאי)

2 כפיות כורכום

3 ביצים

 

אופן הכנה:

  1. קוצצים את המנגולד דק ומעבירים למסננת
    קוצצים

     

  2. שוטפים את העלים הקצוצים במים זורמים, מפזרים מלח מעל התערובת ומועכים עם הידיים, כך שכל הנוזלים ייצאו והעלים יידבקו.

    סוחטים

     

  3. מוסיפים את הביצים ומתבלים

    מכרכמים

     

  4. מערבבים הכול יחד, מטגנים את כל התערובת במחבת עמוקה או בסיר נמוך עם הרבה שמן בערך 15 דקות מכל צד. אחרי הטיגון מניחים על נייר סופג.
    מגישים

 

 


למתכונים מיוחדים לראש השנה ולפרויקט סימנים המלא לחצו כאן:

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי