איך התחלתי לחבב סלק

מאיה מרום, מהבלוג הפופולרי "בצק אלים", גדלה במשפחה רומנייה. מה זה אומר? שבכל ארוחה וארוחה מוגש סלט סלק. תמיד. בכל מצב. אין זה פלא אפוא שבמשך כל השנים הללו היה לה קשה איתו והיא אף ייחלה בסתר "ויסתלקו אויבינו". אבל באחרונה הוא נהפך לחבר


אני נצר למשפחה רומנייה משני הצדדים, וכשגדלתי, על כל שולחן חג תמיד היה סלט סלק. תמיד לוקחים את הסלק לכיוון של "ויסתלקו אויבינו", והוא באמת היה האויב הגדול שלי - די תיעבתי אותו. אבל רק באחרונה הוא נהיה חבר. זה קרה אחרי שטעמתי אותו לראשונה אצל חברה, וזה היה כל כך טעים, עד שהתחלתי לחקור אותו, ובהמשך גם לדחוף אותו כמעט לכל דבר - עוגות, מאפים ועוד.

הטארט הזה הוא דוגמה לאחד השילובים המוצלחים של הסלק, ובקיצור - בובה של מנה לארוחת חג! הנה המתכון. 


מצרכים:

 


לבצק:
1 כוס קמח כוסמין מלא (אפשר להחליף בקמח מלא רגיל, או סתם בקמח לבן רגיל)
1 ו-2/3 כוסות קמח רגיל
1 כף סוכר
1 כפית מלח
150 גר' חמאה 
חצי כוס מים קרים מאוד מאוד
 
לציפוי:
200 גר' גבינת עיזים (להשיג בכל סופר, בצורת גליל בדרך כלל)
3 סלקים קטנים ועגולים
שליש כוס אגוזי מלך (או כל אגוזים שמתחשק: שקדים, פקאנים, פיסטוקים)
2 כפיות עלי טימין (או אורגנו)
אופציה: 2-3 כפות חומץ בלסמי


אופן הכנה: 

 

מקפיאים את החמאה למשך שעה לפחות, ומקפיאים יחד איתה מגררת עבה. עוטפים את הסלקים בנייר אלומיניום ואופים בתנור על 180 מעלות למשך כשעה. מצננים. אפשר לחסוך את שלב האפייה והקילוף ולקנות חבילת סלקים מבושלים בוואקום.

 

 

 

מנה בובה לחג (תצלום: מאיה מרום, "בצק אלים")
מערבבים את שני סוגי הקמח בקערה יחד עם הסוכר והמלח. מגררים את החמאה הקפואה לתוך הקמח כך שיווצרו ממנה פתיתים שייראו קצת כמו גבינה צהובה. מערבבים את הפתיתים לתוך הקמח וממוססים אותם פנימה בתנועת מעיכה - בידיים או במזלג. מעבדים את החמאה לתוך הקמח, עד שהיא מתמוססת והבצק מקבל מרקם פירורי ונשאר כגוש כשחופנים אותו באגרוף. מוסיפים בהדרגה את מי הקרח ומערבבים עד שהבצק לח וגושי (ייתכן שלא תצטרכו את כל כמות המים). אוספים את הבצק לגוש אחיד על משטח מקומח/ נייר אפייה/ שקית ניילון נקייה. מחלקים את הבצק לשני חלקים ומרדדים כל חצי בתורו. מקמחים את הבצק היטב ומרדדים לעובי של כשליש סנטימטר. מעבירים את הבצק למקפיא לכ-20 דקות או עד שהוא קשיח ולא דביק. ניתן להכין מראש את הבצק ולשמור אותו מרודד במקפיא למשך חודש לפחות, כל עוד הוא מכוסה היטב.
 
קולפים את הסלק ופורסים אותו לפרוסות דקות ועגולות. פורסים גם את גבינת העיזים לפרוסות (נוח יותר לפרוס אותה אם מקפיאים אותה קלות, או משתמשים בחוט דנטלי במקום סכין. כן!). קוצצים דק את האגוזים. 
 
כשהבצק צונן ונוח לעבודה, קורצים ממנו עיגולים בקוטר של כ-7 סנטימטר (מומלץ לקרוץ עיגולים בערך בקוטר הסלק). מניחים את העיגולים על תבנית גדולה, מצופה בנייר אפייה. אם הבצק דביק מדי, מחזירים לפריזר ל-10 דקות. מניחים על כל עיגול בצק פרוסה של גבינת עיזים, זורים אגוזים קצוצים וטימין, ומכסים בפרוסת סלק. עד שלב הזה אפשר להכין מראש ולשמור מכוסה במקרר עד 24 שעות. זורים על הטארטלטים מלח ופלפל, ואם רוצים, מזלפים מעט חומץ בלסמי. אופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות למשך כ-10 דקות, או עד שהבצק שחום ופריך, הגבינה מזהיבה, והסלק מקורמל בשוליים. מזלפים מעט שמן זית ומגישים חם או בטמפרטורת החדר.
 
טיפ א': אם לא רוצים להשתמש בגבינת עזים, אפשר להשתמש בפטה, בגבינת שמנת (אין זה משנה איזה אחוז שומן) או בגבינת רוקפור
 
טיפ ב': אפשר להכין גרסה גדולה של הטארט במקום מנות אישיות. לאחר רידוד הבצק גוזמים את השוליים לעיגול גדול באמצעות סכין או גלגלת פיצה, זורים על הבצק את האגוזים והטימין ומסדרים מלמעלה לסירוגין פרוסות סלק וגבינה. זמן האפייה יתארך לכ-20 דקות. 
 
טיפ ג': תאמינו או לא, אפשר להכין גם גרסה מתוקה של הטארט הזה! הסלק מתקרמל באפייה, ונוצר קינוח מפתיע ומטריף: משמיטים את הטימין ומועכים בקערה את גבינת העיזים יחד עם 2 כפות דבש וחצי כפית תמצית וניל. לאחר סידור פרוסות הסלק, מזלפים מלמעלה עוד כף אחת של דבש. אופים כרגיל. אגב, גם כאן הבלסמי מתאים.


בתיאבון. 

הבלוג בצק אלים

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי