שיר אהבה פשוט

שיר הערש מרגיע, מנחם, מעביר מסר של שלווה ומבטיח שנקום ונמשיך לשחק, לחבק, לצחוק ולגדול. הפסיכולוג הקליני אבנר הכהן על חשיבותו הגדולה של שיר אחד לפני השינה

שעה מיוחדת היא שעת ההרדמה, שעה של קסם ורוך. רגעים של חסד הם רגעי המעבר מעֵרות לשינה, העטופים בשירי הערש, שהורינו שרו לנו ואנו שרים לילדינו. רגעים שמעצבים, בונים ומבריאים את ההורות ואת הילדות.

 

שתי פנים לה לשעת ההרדמה: פן אחד, שבו אנו נפרדים מעולם העֵרוּת, המקיף אותנו והמציף את חושינו.

כשאנו נרדמים, יורד אט-אט מסך המעמעם את המראות, מחריש את הקולות ומרגיע את התנועות. אז אנו שוקעים אל השינה, אל תוך מצב מודעות חדש, ומתכרבלים בזרועותיה המרגיעות והנינוחות של אותה "אומנת רחומה", כפי שכינה שייקספיר את השינה.

 

 

וכמו בכל פרידה, גם במעבר אל השינה יש לעתים איזה אי שקט או דריכות לקראת הלא נודע. אי שקט שיש למוססו ולהרגיעו כדי להירדם. דרכם של בני האדם להתמודד עם אי שקט או חשש היא הטקס. המבוגרים יכבו את האורות, ייכנסו לנעלי הבית וינעלו את הדלת. לילדים הקטנטנים שמורה הזכות לטקס השינה האולטימטיבי: שיר ערש שאבא או אמא שרים להם באהבה.

 
הקשר היסודי ביותר. צילום: thinkstock

זהו תפקידו הראשון של שיר הערש: להרגיע, לנחם, להעביר מין שלווה המבטיחה שיהיה בטוח, שנישן טוב וננוח, ושנקום ונמשיך לשחק, לחבק, לצחוק ולגדול.

 

וכך, בשירה השקטה והמכוונת של ההורים לילדיהם העטופים בקולם, מופיע הפן השני המייחד את הרגע הקסום של שעת ההרדמה: הרגע של "להיות ביחד". אבא וילדה, אמא וילד. ההורה המרדים מסייע לילד במעבר מן העֵרוּת אל השינה, והילד הנרדם מעניק לאביו ולאמו תחושה מופלאה של קשר, ייחודיות ומשמעות.

 

כמאה שנים עברו מהולדתה של הפסיכולוגיה ואחת מאבני היסוד שלה היא חשיבותם העצומה של היחסים הבינאישיים. אנו מתפתחים וגדלים מתוך קשר, נפגעים ונסוגים בגלל קשר ומחלימים ונרפאים - בעזרת קשר. הקשר היסודי מכולם, הבסיס לעולם הנפשי שלנו והמחזק מכולם, הוא הקשר של הילד והילדה עם ההורים המגדלים אותם. כאשר אם מיניקה את התינוק שלה, כאשר אב חובש שריטה ברגלה של ילדתו הקטנה, או שר לה שיר ערש בשעת ההרדמה - בכל אלה יש יותר מהעשייה עצמה. יש שם משהו נוסף, ההופך את הפעולה המעשית לרגע של הוויה, משמעותי, מחזק ובונה.

 

טוב יעשו ההורים אם ילקטו ברוך ובאהבה אסופת שירי ערש, שתסייע להם לבנות את הזמן המשותף והקסום של הורה וילדו בשעת ההרדמה, שירים שיסייעו למלא את הרגע המיוחד הזה ויקלו את המעבר מן הערות אל ההרדמות. את השאר - יעשה כבר הקשר הטוב בינם ובין ילדיהם.

 

לקוח מתוך אחרית הדבר לספר "חלומות שמורים", אסופת שירי ערש בעריכת אביב מסינגר, הוצאת כנרת

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי