"הנעורים לא חסרים לי. הם ישנם"

27.03.11

מי שלא אהב אותה בעבר לא אוהב אותה גם כיום, אבל כל השאר מתייחסים אליה בכבוד וממשיכים לבקש את דעתה. שולמית אלוני מרגישה שהיא חלק תוסס בחברה - למרות שלפעמים מנסים להתסיס אותה יותר מדי

שולמית אלוני מעדיפה להימנע מהכללות. האם צריך לתת למבוגרים מקום נכבד יותר בחברה הישראלית? תלוי מי הם, היא אומרת. האם היא חשה בקיומו של פער הדורות? השאלה נוגעת לאנשים עצמם, מבחינתה. למרות גילה היא לא מרגישה מקופחת. אולי בדיוק להפך.

 

"אני נהנית מיחס חיובי מצד הציבור", אומרת אלוני. "מתייחסים אלי יפה מאוד, ואני מרגישה טוב בחברה הישראלית. אמנם חלק גדול ממי שלא אהב אותי בזמנו לא אוהב אותי גם היום, אבל החברה הישראלית מתייחסת אלי בכבוד. תמיד תרמתי ככל שיכולתי, והפניות אלי רבות. כשיש משברים בחברה מתייעצים אתי, ואני שמחה על כך. באים אלי הרבה מאוד אנשים צעירים להתייעץ, כמו גם מרצים, אישי ציבור ועוד. אנשים באים לשמוח, ואנשים באים להתלונן. בסך הכל יש לי יחסים טובים עם הציבור".


האם יש הבדל מהותי בין מי שאת עכשיו לבין מי שהיית, מלבד הגיל?מה יש בדור הצעיר שלא היה בדור שלך?
"למרות שאי אפשר לעשות הכללות כאלה, אפשר לומר שהדור הצעיר ער יותר ומוכן להיות יותר שותף להחלטות, להיות יותר פעיל. הם יותר דמוקרטים, יותר ערים לזכויות אדם. מצד שני, יש לי הרבה מאוד ביקורת על החברה הישראלית, במובן הזה שיש הרגשה של הידרדרות. קשה להגיד שאני מאוהבת במה שקורה היום. אנשים מתגעגעים למאבקים שהיו לי. אני לא. אני מתגעגעת לחברה של פעם. אני מתביישת ביחס כלפי זיכרון וכלפי ההנהגה שהיתה פעם".

"יכול להיות שאני הרבה יותר מתונה והרבה יותר מתחשבת. במאמרים שכתבתי בעבר הייתי לוחמנית יותר".

 

האם את חשה לפעמים קנאה לנוכח הנעורים?
"לא. הנעורים לא חסרים לי. הם ישנם".

 

יש לך חברי אמת צעירים? את מסתובבת בחברת צעירים?
"אני נפגשת הרבה מאוד עם אנשים צעירים. יש הרבה כאלה שיושבים ומדברים על דא ועל הא. מזמינים אותי הרבה להיות שותפה בדברים שקורים בחברה. גם ביחס למיעוט הערבי, גם ביחס לנושאים החברתיים וגם ביחס לתהליך השלום. אני מרגישה את עצמי כחלק תוסס בתוך החברה, ולפעמים מנסים להתסיס אותי יותר ממה שאני".

 

לסיום, שתפי אותנו בתובנה חשובה שצברת במהלך החיים.
"ניהלתי מאבקים על מעמד האישה, ועשיתי מהפכה דומיננטית בנושא זה. מבחינה זו היתה לי השפעה, אולי לא מספקת. אבל תמיד השקעתי ולא ביזבזתי אנרגיות. לכן התובנה שלי היא שצריך להשקיע. צריך להיות יותר ער לחברה שלנו. חלק גדול מהציבור שלנו עדיין לא יודע מהי דמוקרטיה, וצריכים לשנות את זה". 

שולמית אלוני, ילידת 1928, היא פוליטיקאית, אשת ציבור ולוחמת פלמ"ח לשעבר

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי