"העולם מתקדם, ואני יכולה רק להביט אחורה"

28.03.11

היא לא מזלזלת בקדמה, אבל לא חשה חלק ממנה. היא מוקפת בצעירים, אבל לא מבינה למה הם מכורים לתוכניות טלוויזיה. למרות הכל, רות דיין עדיין מאמינה בבני אדם

רות דיין, 94, לא זוכרת מתי בדיוק היא יצאה לפנסיה, מפני שהמשיכה לעבוד כמעט כרגיל. "אני חושבת שרוב האנשים שיוצאים לפנסיה, וצברו כל כך הרבה ניסיון, יכולים להמשיך לעבוד אם ירצו", היא אומרת. "גם בגיל 80 המשכתי להקים פרויקטים חברתיים. היום יש לי משפחה שזקוקה לי, כך שאני לא נחה. במושב למדנו שבכל שעה צריך לעשות משהו יעיל".

 

למרות שהיא בהחלט מחוברת אל מציאות התקופה, דיין מרגישה מחוברת מתמיד אל הדור שלה. "כשאני צופה בטלוויזיה, אני בכלל לא מבינה את הדור של היום, שמשאת חייו היא לצפות בתוכניות כאלה ואחרות", היא מדגימה. "אני לא כל כך שייכת לדור של היום. אני לא יודעת לסמס וכל מני חידושים. אני אוהבת לכתוב מכתבים ביד. פעם השתמשו במכונות כתיבה, אבל גם אותן לא אהבתי. עד היום מאוד חשוב לי הכתב, הכתיב, הקשר האנושי. היום הכל הרבה יותר מכני. אני לא מזלזלת בקדמה, אבל אני לא שייכת. אני מנותקת מזה. יש ידע עצום, אבל השאלה היא אם משתמשים בתבונה בידע הזה. קשה לי להאמין שאנשים יושבים ומחכים לפרק הבא בתוכניות טלוויזיה. בעיני זה מוזר מאוד. העולם מתקדם, ואני יכולה רק להביט אחורה. כל הקשיים שנלוו לחיים בעבר קסמו לי. דווקא בקושי היה הרבה קסם.

 



"אפרופו קושי, אני מעריצה את העובדים הסוציאלים שצריכים להתמודד עם קושי רב. יש הרבה מאוד אנשים נצרכים. חושבים שעם תרבות ההיי-טק הכל נפתר, אבל להפך, זה הולך אחורה. גם מבחינת הסכסוך עם הערבים שום דבר לא נפתר, למרות הקדמה. כל יום אני בוכה על כך שזה יכול היה להיות אחרת. לא שהערבים הם טלית שכולה תכלת, אבל אני לא יודעת לאן הולכים עכשיו. היו הרבה רגעים שבהם אפשר לעשות שלום, ופיספסנו אותם".


מה את חושבת שיש בדור הצעיר שלא היה בדור שלך?"

"אני לא מרגישה את הפער לעומת הדור שבא אחריי. יש לי 12 נינים ו-9 נכדים. כל הנכדים שלי הם בעלי מקצועות אקדמיים. אני מאוד גאה ושמחה שהם הלכו בדרך הזו. מהבחינה הזאת הטכנולוגיה שינתה את החיים מקצה לקצה".

 

האם יש הבדל מהותי בין מי שאת עכשיו לבין מי שהיית, מלבד הגיל?
"אין לי מושג. אני לא יכולה לשפוט מבחוץ, כי אני חיה את היום".

 

האם את חשה לפעמים קנאה לנוכח הנעורים?
"לא. בנהלל היה צריך לקום ב-4 לפנות בוקר כדי לחלוב פרות, כך שגם בנעורים יש דברים לא קלים. עברנו כל כך הרבה דברים בחיים, כל כך הרבה מקומות. לא הייתי רוצה לחזור לנעורים. מה שעבר - עבר".

 

יש לך חברי אמת צעירים? את מסתובבת בחברת צעירים?
"בהחלט. הסביבה שלי הרבה יותר צעירה. וכל זמן שאני עוד יכולה להועיל למשהו - מתן עצות, הרצאות בכל מיני מקומות - אני משתדלת לעשות כן. בנוסף אני מקבלת טלפונים מצעירים רבים, ואם ביכולתי לעזור במשהו - אני עושה זאת ברצון".

 

לסיום, שתפי אותנו בתובנה חשובה שצברת במהלך החיים.
"אני מאמינה בבני אדם. חלק גדול מהעולם משוגע, אבל אני נהנית לראות אנשים שמרגישים כמוני - שהגיע הזמן לשנות ולעשות טוב. דווקא כשהטכנולוגיה מגיעה לממדים כל כך גבוהים, צריכים לחשוב איך לפתח את החברה. לכן התובנה שלי היא שחינוך הוא הדבר הטוב ביותר. כל אדם נברא בבסיסו כמו השני, ואם הוא יקבל יחס וחינוך טוב, הוא יתייחס לאדם כאדם באשר הוא אדם. וזאת לא קלישאה. אני באמת חושבת כך".

 

רות דיין, ילידת 1917, היא פעילה חברתית, מהמקימות של וראייטי ישראל וחברת ההלבשה משכית  

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי