עכשיו משיח

יומניו - האמיתיים או המזויפים - של שבתי צבי יוצאים כעת לאור. הם חושפים דמות מרתקת, שביקרה בחריפות את המנהיגות היהודית בת זמנה, וגם מציעים הסבר להמרת הדת של משיח השקר.

בשנת 1665 היתה עזה, שבה שכנה קהילה יהודית ענפה, במוקד אירועים מסעירים - ממנה יצאה בשורת משיחיותו של שבתי צבי, בה פגש את "נביאו", נתן העזתי, ומשם נשלחו מכתבים לכל קצות העולם היהודי, שבישרו על בוא המשיח.

 

344 שנה מאוחר יותר רואה אור הספר "יומני שבתי צבי" מאת זאב גולן (הוצאת אוריון), המתאר את פגישתו של שבתי צבי עם נתן הנביא בעזה, את התקפות המקומיים על היהודים ואת הצעות מנהיגי הקהילה להפסקת אש. בספר מתגלה שבתי צבי כאדם אכפתי ורגיש, המבקר בחריפות את המנהיגות היהודית שהתנגדה לניסיונו להחיש את הגאולה. "יומני שבתי צבי" מתמקד גם ברצונו להנהיג מדיניות אחרת בעולם היהודי, ומציע הסבר להמרת דתו.

 

שאלות מפחידות

לפני 18 שנה ביקר הכותב, זאב גולן, בעיר הולדתו של משיח השקר - איזמיר שבטורקיה. באחד מבתי הכנסת העתיקים פגש אותו רב קשיש, שגרר אותו אל בין החורבות, שלף מאי שם גווילי עור וניירות, ותחב אותם לידי גולן. "משיח", הכריז, "הרי לך אש".

 

גולן, העוסק במחקרים היסטוריים ופילוסופיים, פתח את הגווילים וגילה להפתעתו שהם מיוחסים לשבתי צבי. בעזרת ידידיו המסתוריים, פרופ' נ' וד"ר ק' (שמם נותר חסוי פן יוחרמו על ידי הרבנות), תורגמו היומנים לעברית מדוברת. על פי הוצאת הספרים, החוקרים סבורים שקרוב לוודאי שהיומנים מזויפים, ועל כן הספר יוצא לאור כמסמך הגותי, ללא כל התחייבות לאותנטיות של היומנים.

 

גולן, לעומת זאת, מסרב להגיב לטענות נגד היומנים. "עבדתי על הטקסט, אבל איני מומחה לכתבי יד טורקיים", הוא אומר. "ציפיתי שהיומנים יעוררו הרבה רוגז ותסכול. הדברים הנאמרים מפיו של שבתי צבי נוקבים ומעמידים את כל חיינו בארץ באור שונה. במשך שנים חששתי להרשות את פרסומם, אבל עדיף להתמודד עם האמת ולא לברוח ממנה. היומנים מציגים את הבעיה של כל מנהיג המקדים את זמנו ומעלים שאלות שעד היום הן שאלות מפחידות: מטרת הישרדותו של העם היהודי, הצורך בבית המקדש והתפקיד האנושי מול הסתמכות על השמים בתהליך המשיחי".

הגילוי המרעיש ביותר ביומנים הוא פגישתו של שבתי עם הסולטן הטורקי - פגישה שהביאה להתאסלמותו של הראשון. שבתי צבי מסביר שעמד בפני איום לחיסולם של היהודים במזרח התיכון, ועל כן החליט להציע את עצמו כקורבן - הסבר הנתמך על ידי כתבי יד עתיקים הידועים כשבתאיים. "שבתי צבי של היומנים מנסה לעורר את עם ישראל מתרדמתו הגלותית וללמד אותו איך למרוד - אם נגד הטורקים ואם נגדו אישית", טוען גולן, "שבתי צבי מילא תפקיד חיוני בתהליך הגאולה".

 

הצבי ישראל?

 

שבתי צבי נולד לפני 384 שנים באיזמיר ונחשב לאחד ממשיחי השקר המפורסמים ביותר בהיסטוריה של עם ישראל. סביב דמותו הכריזמטית נוסדה תנועת השבתאות, שהקיפה את רוב העולם היהודי במשך כמה שנים ונמשכה אצל קבוצות מאמינים במאות ה-17 וה-18.

 

באיזו מידה אתה, כחוקר, מאמין ליומנים?
"לפעמים אני רוצה להאמין שהיומנים אמיתיים, אבל בדרך כלל אני מציאותי יותר. בהתחלת היומנים, כאשר שבתי פוגש לראשונה את נתן העזתי, נתן אומר שישנה אמונה המולידה מציאות. נדמה לי שאני חלק מדור שעבורו המציאות מחניקה את האמונה. אנחנו תקועים עם המציאות וחשים את עצמנו חסרי אונים. היומנים מייצגים עולם קסום, והפיתוי להאמין הוא רב".

 

האם יחסך לדמותו של שבתי צבי השתנה לאחר מציאת היומנים?
"נכנסתי לראש שלו. לראות את הגאולה ממבטו של משיח, או של אדם המתיימר להיות משיח, זה דבר אדיר. כשלעצמי, יחסי אליו השתנה כאשר מצאתי באיזמיר הגדה של פסח משנת 1804, הכתובה על פי ההלכה, אבל עם שיר שבתאי. נחרדתי מהמתח שלבטח היה בנפשה של המשפחה שהסבה לסדר פסח עם ההגדה הזו. ככל הנראה, גם כ-140 שנה אחרי ששבתי צבי המיר את דתו, היו אנשים שעדיין האמינו במשיחיותו".

 

האם התופעות המשיחיות בארץ כיום קשורות לשבתי צבי?
"יש שחושבים שהוא שבר את המוסכמות ואיפשר למהפכנים שבקהילה היהודית לפעול. ישראל אלדד ז"ל הציע ששבתי צבי קירב את הגאולה בדרך דיאלקטית: לאחר כישלונו, היהודים הפסיקו לתלות את עתידם בגאולה בידי שמים ופעלו להביא גאולה ארצית. ביומנים שבתי אומר שהוא רוצה ללמד את היהודים למרוד, גם אם נגדו, רק שימרדו כבר. אני חושב שזה מה שקרה, אם בכוונה תחילה ואם בשל כישלונו". 

כתבה: כרמית ספיר-ויץ

8. מחכים, עדין - אליעז כהן
 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי