ווייז לארון הספרים: יישומון אינטראקטיבי ייחודי לשיטוט תרבותי בירושלים

04.05.16

לכבוד יום ירושלים התחדשנו ביישומון מרענן שבעזרתו תוכלו לטייל ברחובות העיר בליווי שירי יהודה עמיחי וסיפורי ש"י עגנון, להצטרף למרדף הסוער של תמר מ"מישהו לרוץ איתו" בסמטאות נחלת שבעה ולשוטט בשוק ולהאזין לשירי אהוד בנאי ממש במקומות ההשראה שלו

לאורך אלפי שנותיה שבתה ירושלים בקסמה נביאים, מצביאים, מלכים וקיסרים, אך גם סופרים ומשוררים, יוצרים ונגנים, אמנים ופסלים. בית אבי חי בשיתוף אפליקציית books on map מציעים אפליקציה חדשה לשיטוט אינטראקטיבי ברחובות ירושלים: משתמשי האפליקציה יוכלו לטייל ברחובות העיר ולקרוא, בנקודות שונות, קטעי ספרות על אותו מקום, לצפות בקטעים ויזואליים או להאזין לשיר. כך, האפליקציה מוליכה את המטיילים ברחובות נחלת שבעה בעקבות ספרו של דויד גרוסמן "מישהו לרוץ אתו"; בעקבות שירי יהודה עמיחי וסיפורי ש"י עגנון, פסוקים מהתנ"ך, שירה עברית ואפילו קטע מהתכנית "משפחת סימפסון" – כל אלה חוברים יחד במיזם החדש הזה, שיושק ביום ירושלים.

 

 

 

יוטיוב

 

"הרעיון נולד מתוך ניסיון למצוא רלוונטיות ליום ירושלים", אומרת יטבת פיראייזן-וייל, מנהלת תחום האינטרנט של בית אבי חי, "אחד האירועים המשמעותיים בבית אבי חי ביום ירושלים הוא פסטיבל 'מייד אין ג'רוזלם', שחוגג את היצירה הירושלמית, ובמהלך החשיבה על הפסטיבל הרגשנו שירושלים היא אף פעם לא מה שאתה רואה באופן פשוט מול העיניים. לכל מקום בירושלים יש סיפור: מישהו כבר חלם אותו, כתב אותו, נשף לתוכו איזה קסם, וכמובן סיפר אותו. כשאדם מטייל בירושלים הוא בדרך כלל פחות מודע לרבדים הנוספים שיש בכל מקום, ופתאום, כשהוא עומד מול קיר או גן שעשועים או קשת רומית וקורא שיר של יהודה עמיחי, הדבר מוסיף רובד ומעשיר את השיטוט בעיר".  

 

תהליך יצירת האפליקציה החל באיסוף טקסטים של פרוזה ושירה על מקומות שונים בעיר, ולאחר מכן התרחב לשיתוף פעולה עם הח"כ לשעבר דדי צוקר, שעמל באותה תקופה על פיתוח רעיון דומה.  בית אבי חי סיפק את התוכן לירושלים וצוקר את הפלטפורמה החדשנית. "זה מין שילוב של ווייז וארון הספרים", מסבירה פיראייזן-וייל, "נמצאים בנקודה מסוימת, הג'י פי אס מזהה אותה, ואפשר להיכנס לאפליקציה ולקרוא את הטקסט שנכתב על המקום הזה או לצפות בסרט שצולם בו. אנשי ציבור כמו הנשיא ריבלין, השרה רגב וראש העיר ברקת כתבו לנו סיורים על המקומות האהובים עליהם בירושלים והטקסטים הירושלמיים שמרגשים אותם, ואנחנו מזמינים גם את הגולשים להוסיף את הטקסטים והשירים שהם מכירים ואוהבים".

 

את מרגישה שאפליקציה כזו מוכוונת יותר לתיירים, או שהיא מתאימה גם לירושלמים ותיקים, שמסתובבים ברחובות העיר מדי יום?

 

"התשובה המתבקשת תהיה שהאפליקציה מיועדת לתיירים, אבל למעשה, כיוונו אותה גם לירושלמים. כל כך הרבה פעמים אנו חולפים על פני מקומות שהם חלק משגרת היום-יום שלנו: הם משמשים אותנו לחנייה, לקניות במכולת. ופתאום בתוך ההליכה השיגרתית מתגלה רובד נוסף למקום הזה, זה מרגש. היום-יומיות של העיר והקושי שבה לפעמים משכיחים מאתנו את הקסם שלה".

 

"ירושלים עוברת תקופה קשה, אין ספק", אומרת פיראייזן-וייל, "אבל לא לחינם אני משתמשת במילה 'קסם'. יש לחש מסוים שמסתובב בעיר, וצריך לתת לו יותר מקום משאנו רגילים לתת לפוליטיקה. לכן אני גם חושבת שיש לאפליקציה הזו כוח לחבר בין ירושלמים מכל הגוונים. אמנם כרגע האפליקציה היא רק בעברית ובאנגלית, אבל בקרוב היא תהיה גם בערבית. גם הטקסטים שבחרנו עד כה, שבאופן טבעי הם טקסטים יותר יהודיים וישראליים, יתגוונו, ואנו מקווים שהאפליקציה תכיל גם מקורות השראה לא-יהודיים. כך ירושלים יכולה באמת לחבר בין קבוצות שונות בעיר – דרך ממד העומק התרבותי שלה, שאנו נוטים לשכוח ממנו".

 

 

להורדה חינם בחנויות האפליקציות לחצו כאן:

אפל

או חפשו את BOOKS ON MAP בחנויות האפליקציות

 

מישהו לרוץ איתו- מתוך הסרט

מתוך הסרט 'מישהו לרוץ איתו'

 

תודה לאנשי התכן שלקחו חלק בתחקיר: דעאל רודריגז גארסיה, נעה אביב, אורן ספיר, ישראל גולדמן, נורית בזל, תמר רייס, אורנה אשכנזי ועידו רוזן 

 

 

את פרויקט אז והיום שלנו כבר ראיתם? לחצו כאן>>>>

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי