שנה חדשה, ישראל חדשה

27.09.11

אחרי הקיץ הסוער בחייו, יושב ראש התאחדות הסטודנטים איציק שמולי עוצר לרגע כדי לסכם את המאבק עד כה ולהצביע על כיוון להמשך. לקראת שנת תשע"ב, הוא מבטיח דבר אחד: המאבק לא ייפסק לפני שיתחולל בישראל שינוי חברתי כולל

לא קל לתפוס בימים אלו את איציק שמולי. יושב ראש התאחדות הסטודנטים בישראל, שהפך בקיץ האחרון לאחד ממובילי המחאה החברתית הגדולה ביותר שידעה המדינה, עובד מסביב לשעון כדי להמשיך ולהפיח רוח במחאה. בין הפגנה מול ביתו של שר האוצר לביקורת על מסקנות ועדת טרכטנברג והיערכות להמשך המאבק, הוא מצא זמן לשוחח איתנו על הקיץ שהיה ועל השנה החדשה שבפתח.

 

 אחרי הקיץ הסוער שבו מאות אלפי אנשים יצאו לרחובות ולאחר התקפלות המאהלים, מה לדעתך יהיה השלב הבא במאבק החברתי-כלכלי?
"המאבק החברתי ימשיך גם בשנה הקרובה, עד שהמדיניות החברתית-כלכלית בישראל תשתנה מכלכלה דורסנית לכלכלה אנושית. אנחנו נשלב צעדי מחאה עם פעילות מול חברי הכנסת ושרי הממשלה על מנת להוציא לפועל מדיניות חברתית חדשה והוגנת יותר, שתורגש על ידי כל אחד מאזרחי ישראל בכיס".   

 
 

 

ספגת לא מעט ביקורת בעקבות קיפול אוהלי הסטודנטים. מדוע החליטה התאחדות הסטודנטים לקפל את האוהלים ומה תגובתך על הטענות כי נטשתם את מחוסרי הדיור?
"יום לאחר הפגנת החצי מיליון, ולאחר שהנוכחות במאהלים הייתה דלילה, הובלנו לשינוי צורת המאבק. עשינו זאת כדי שהוא ישמור על עוצמתו. אי אפשר לנהל מאבק בסדר גודל כזה כאשר חלק מן המאהלים עומדים שוממים – האוהלים כשלעצמם הם רק סמל ומה שחשוב הם לא היתדות של האוהלים אלא האנשים שנמצאים בתוכם. אלה אותם אנשים שגדשו את כיכרות ורחובות המדינה באלפים מדי שבוע, במשך חודשים".

 

האם מרד הצרכנים שהכרזתם מול תנובה הוא השלב הבא במאבק? אילו תאגידים נוספים נמצאים על הכוונת?
"מרד הצרכנים נגד תנובה הוא יוזמה של אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, יחד עם אגודות סטודנטים מקומיות נוספות. אנחנו בהחלט מעודדים פעולות יזומות שמובילות אגודות סטודנטים מקומיות שבאות ואומרות: 'עד כאן'. הסטודנטים מובילים גל שסוחף ישראלים חדשים רבים, שאומרים לעצמם שהם יכולים לעשות שינוי - אם זה בחרם צרכנים או בדרכי מחאה אחרות שמאותתות כלפי מעלה שאי אפשר לרמות אותם יותר. שבועיים לאחר מכן החליטו גם ועדי העובדים הגדולים בדרום להחרים את שופרסל ומגה, לאור פרסומים בתקשורת על פערים משמעותיים בעלות סל הקניות בין המרכז לפריפריה. אני שמח שהצעד שהתחילו הסטודנטים משפיע על כלל הציבור באמצעות פעילות אקטיבית שאת תוצאותיה תרגיש כלל האוכלוסייה בהקלה ביוקר המחייה". " אמנם לא קיימת תמימות דעים לגבי דרך ניהול המאבק ואין אחידות בקולות, אבל המטרה הגדולה היא משותפת – תנו לחיות בארץ הזאת "

 

 באיזה אופן מתקיים שיתוף פעולה בינך לבין מובילי המחאה האחרים?
"אמנם לא קיימת תמימות דעים לגבי דרך ניהול המאבק ואין אחידות בקולות, אבל המטרה הגדולה היא משותפת – תנו לחיות בארץ הזאת. בישראל אדם צריך לחיות בכבוד והמדינה צריכה להתנהל בכלכלה אנושית ולא בכלכלה דורסנית. זוהי המטרה של כולם".

 

מה דעתך על מסקנות ועדת טרכטנברג?
"על חלק מהדברים אפשר לברך. אבל מאות אלפי ישראלים יצאו איתנו לרחובות בקריאה לצדק חברתי, לשינוי מהותי וערכי במדינה. וכשמסתכלים על המכלול של הדו"ח, אני שואל את עצמי שאלה פשוטה - האם ככה נראית ישראל שאני וחבריי רוצים לחיות בה - ועונה בכנות: זה רק חלק קטן מאוד ממה שצריך לעשות. ולכן זה פשוט בלתי מספיק. זה צעד אחד קטן בדרך לישראל החדשה שנרצה לראות כאן. לכן, כאמור, לצד המחאה ברחובות אנחנו נפעל גם במסדרונות הכנסת ובמשרדי הממשלה. אני קורא לשותפים שלנו – אנשי המאהלים, ההסתדרות, הארגונים החברתיים – לפעול כתף אל כתף כדי להביא לשינוי אמיתי כבר בטווח הזמן המיידי".

 מתי יסתיים המאבק מבחינת התאחדות הסטודנטים?
"התאחדות הסטודנטים נכנסה למאבק במאהלים בכל הארץ וארגנה את כל ההפגנות המרכזיות בחודשים האחרונים. המאבק מבחינתנו לא יסתיים עד שלא יימצאו פתרונות אמיתיים גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך, מגובים בערבויות ביצוע, תקציבים ובמידת הצורך גם חקיקה. ולא רק לשכבות מסוימות, אלא פתרונות לכולם".

 

 מה אתה מאחל לאזרחי המדינה ולסטודנטים לכבוד השנה החדשה?
"שנה חדשה לישראל חדשה".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי