על פרויקט "עננו"

בימים אלו של סגירת מעגלים ופתיחת חדשים אנו חוזרים אל השירים שיפתחו לנו שערים. השנה ביקשנו להוסיף מימד אישי אל תפילות הימים הנוראים.

ריבונו של עולם ברא הכל כמו שצריך לתקן

(מתוך וידוי על פתק שנמצא מתגולל ברחובות ירושלים)

 

 

מאז ומעולם עסקו חכמי התפילה והאדם המתפלל בשאלה - איך ניתן לגשת אל התפילה מתוך כוונה, הקשבה, פתיחות ונוכחות, בשילוב של ענווה ותעוזה, זעקה ושתיקה.

 

בארץ ישראל של האלף הראשון לספירה תפס הפיוט מקום נכבד בתפילה. אל מול תפילת הקבע, שורות המכילות יסודות על זמניים, שצלחו שנים רבות, ניצב הפיוט המתחדש, המשתנה, המתכתב עם נוסחות הקבע ומאיר אותן באור חדש.

 

הפייטן הקדמוני, שהיה בעצם החזן, היה מגיע לבית הכנסת ובאמתחתו פיוט חדש, אותו היה משמיע לראשונה. כך ביקשו מסדרי התפילה לשמור על האיזון בין היסוד הקבוע למשתנה – ובכך לסייע לשערי התפילה, שערי הרצון, להיפתח.


מאז אותם ימים קדומים זרמו הרבה מילים, מנגינות, תובנות ומהפכות בנהר התפילה. הסידור חתום מזה מאות בשנים, הפיוט כבר אינו יסוד מתחדש בתוך התפילה, ועל פי רוב מקומו נדחק מתוך לבה של התפילה אל מחוזות אחרים.

 

אולם במחזורי התפילה לימים הנוראים, הן במזרח והן במערב, התמונה שונה. אמנם לא מצטרפים שירים חדשים, אך דפדוף מהיר יפגיש אותנו עם עשרות פיוטים לכל אורך התפילה, מולחנים באין סוף מנגינות, במערכת יחסים המשמרת את מקומו המרכזי של הפיוט.

 

בימים אלו של סגירת מעגלים ופתיחת חדשים אנו חוזרים אל השירים שיפתחו לנו שערים. השנה ביקשנו גם אנחנו להוסיף מימד אישי אל תפילות הימים הנוראים. בפיוטים הקדומים, במקרים רבים חתם הפייטן את שמו באקרוסטיכון בראש בתי השיר. בכך הוא אומר "אני כאן", לא בגאווה ולא מצד זכויות היוצרים, אלא על אף שאני שפל רוח וניצב לפניך כתולעת קטנה באדמה, תוהה על כוחה של תפילתי לשנות משהו בעולם, בכל זאת אין לי אלא קולי זה - הפרטי, האישי, האמיתי - כדי לנסות ולפעול בעולמות.

ביוזמה משותפת של בית אבי חי ואתר הזמנה לפיוט, פנינו ליוצרים ומשוררים בבקשה להציג שיר ותפילה משלהם, במטרה ליצור פסיפס תפילות אישי ומגוון. את התוצאה תוכלו לראות במדור 'פיוט השבוע' לכבוד ראש השנה ובמגזין האינטרנט של בית אבי חי.

 

בחרנו במניין יוצרים, בהם תשעה משוררים – יוסי שריד, אורציון ברתנא, הרצל חקק, קובי אוז, בכל אולמן-סרלואי, דורי מנור, חוה פנחס-כהן, יורם ניסינוביץ' ורבקה מרים. היצירה העשירית היא מתחום האמנות הפלסטית: האמנית טל בר מציגה עבודה מתוך הסדרה 'כתוב בחומר' , המשלבת צילום כתבי יד עתיקים עם עבודה בחומר.

 

בברכת שנה טובה ומתוקה,
שנה של התחדשות ותקווה,
אהבה ואחווה,
שלום ורעות.

 

 

חנה פתיה – עורכת מדור פיוט השבוע באתר הפיוט
יאיר הראל – מנהל אתר הזמנה לפיוט ועורך סדרת אור צח ופשוט 
יטבת פייראיזן-וייל – עורכת אתר האינטרנט של בית אבי חי 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי