שבוע הספר האלטרנטיבי: "כולו סביב הספרות"

שירה לפידות, ממארגנות האירוע שנועד להעמיד משקל-נגד להוצאות הגדולות, מספרת על הערך המוסף שלו, מסבירה על חשיבותה של ספרות השוליים וטוענת שפרסום בהוצאה קטנה עשוי דווקא להיות ערובה לאיכות

ימי ראשית הקיץ מבשרים מדי שנה את בוא שבוע הספר העברי – חגיגה ספרותית ותיקה ומסורתית, גם אם ממוסחרת משהו. בשנים האחרונות נדמה שהטלטלות שעובר שוק הספרים בישראל - ובשנה החולפת במיוחד, עם כניסתו לתוקף של חוק הסופרים – נותנות אותותיהן גם באירוע המרכזי ומולידות אירועים אחרים, קטנים ומגוונים יותר, שמכרסמים בו.

 

השבוע נפתח בירושלים "שבוע הספר האלטרנטיבי" בבית הנסן, מתחם תרבות בשכונת טלביה שבו שכן בעבר בית החולים למצורעים. שוחחתי עם שירה לפידות, מנהלת עמותת ביכורים, שעוסקת בקשר שבין ספרות לפעילות חברתית, על שבוע הספר האלטרנטיבי, על ספרות שצומחת בשוליים ועל הקושי לשרוד אל מול הוצאות הספרים הגדולות.

 

הוצאות קטנות, ספרים גדולים

 

כיצד נולדה היוזמה של שבוע הספר האלטרנטיבי?

"הסיפור מתחיל כאשר מסתכלים על שוק הספרים בישראל כיום ועל ההתנהלות שלו גם ברשתות הספרים וגם בשבוע הספר עצמו. ברשתות המציאות היא שיש הסכמים דרקוניים בין הרשתות ובין הוצאות הספרים. כל ספר שאנחנו קונים היום בסטימצקי או בצומת ספרים, 65 אחוז מהעלות שלו מגיעים לגופי ההפצה והמכירה, ורק 35 אחוז ממנו הולכים להוצאה ולסופר. השוק הזה הולך וקורס.

 
מתוך אירועי שבוע הספר האלטרנטיבי. מזמינים את הקהל לשוליים

"בשבוע הספר המצב לא הרבה יותר טוב. יש גוף ששמו התאחדות המו"לים, שבו רשומות כל הוצאות הספרים, וכדי להעמיד דוכן ביריד צריך לשלם הרבה מאוד כסף. להוצאות הגדולות יש אפשרות לשלם, והן מעמידות דוכנים. המטרה שלהם היא להרוויח כמה שיותר. כך נוצר מנגנון שלם שבגללו נהפך שבוע הספר מאירוע תרבותי לאירוע שצריך למכור בו כמה שיותר ספרים.

 

אז כיצד נלחמים בזה?

"שבוע הספר האלטרנטיבי מנסה לעשות משהו אחר – ליצור אירוע שכולו סביב ספרות. הוא מציג ספרות שיוצאת לאור על ידי הוצאות קטנות, ספרות שעוסקת במובהק בנושאים חברתיים וספרים וכתבי עת שאנשים פרטיים ועמותות מוציאים לאור. אנחנו מזמינים את הקהל לבוא ולראות מה קורה בשוליים, ומה שקורה, לדעתנו, הוא הרבה יותר חופשי ומעניין ומגוון ממה שקורה במיינסטרים".

 

זו תחרות קשה על לבו של הקורא, כי בסופו של דבר, הוצאת ספרים ותיקה ומוכרת משמשת הרבה פעמים מעין "חותמת איכות" על הספר. כיצד הוצאות קטנות ולא מוכרות מצליחות למשוך קוראים?

"יש באמת אנשים שזה פחות מושך אותם, ויש כאלה שמחפשים דווקא את הספרים המיוחדים. הספרים הטובים הם לאו דווקא הספרים שיוצאים בהוצאות הגדולות. הרבה אנשים מאמינים שיותר קל ויותר טוב לפרסם ספר בהוצאה גדולה ומוכרת, וכשספר יוצא בהוצאה גדולה ומוכרת, הוא כנראה ספר טוב, אבל מי שמכיר את המערכת מבפנים יודע שהרבה פעמים זה לא כך. הוצאה ותיקה ומבוססת מפרסמת הרבה כותרים בשנה, והם מיד מגיעים למבצעים ונעלמים בתוך ים הספרים שרואים אור. הוצאה גדולה מוציאה כל כך הרבה ספרים, והיא לא בהכרח תשקיע תשומת לב בכל ספר וספר, וכך, ספרים מופיעים ומיד שוקעים במבצעים. הוצאה קטנה, לעומת זאת, מוציאה ספר ומשקיעה בפרסום באינטרנט ומפה לאוזן, וכך הספרים מצליחים. הוצאות ותיקות וגדולות אינן ערובה להצלחה של ספר, ובוודאי לא לאיכותה של יצירה".

 

מפגש עם הסופר

 

מה אפשר למצוא ביריד עצמו?

"הכוונה של המארגנים - מכללת ספיר, ביכורים ובית הנסן – היא לארח אירוע ספרותי טוב שמאפשר לקהל להיפגש עם כל הפנים של היצירה. אנחנו מארחים המון סופרים, משוררים ומאיירים. אלה יושבים בדוכנים, מוכרים את הספרים שלהם, מעבירים סדנאות ומשוחחים. יש המון מפגשים אצלנו, ובעיניי, זה העיקר. השאלה היא לא כמה ספרים נמכרו, אלא אם היה מפגש בין הסופר ובין הקורא.

 

"נוסף על כך, יהיה ערב הקראה של קטעים מתוך הרומן 'שירה' של ש"י עגנון, שראה אור אחרי מותו וחלקים ממנו מתרחשים בבית הנסן. הגענו להבנה שאחד הדברים הכי חתרניים היום הוא דווקא להקריא את עגנון. להרבה אנשים כבר אין פנאי וסבלנות לקרוא את כל היצירות הארוכות, והחלטנו שבמקום לדבר על עגנון, צריך פשוט להחיות אותו".  

 

את צופה שהקהל ייענה ליוזמה הזו? שהיריד האלטרנטיבי יתפוס?

  • " אנחנו מזמינים את הקהל לבוא ולראות מה קורה בשוליים, ומה שקורה, לדעתנו, הוא הרבה יותר חופשי ומעניין ומגוון ממה שקורה במיינסטרים " "אני חושבת שהשנה מתחילים לראות שינוי גדול. מלבד מהאירוע שלנו בירושלים, ישנם עוד שני אירועים – בתל אביב ובחיפה – ששמם 'שבוע הספר האלטרנטיבי', וזה מעיד שקורה משהו. שוק הספרים הרגיל מתחיל לאכזב, ויש ביקוש למשהו אחר. מי שעוקב אחרי מה שקורה בעולם הספרות מבין שללכת לרשת ספרים זה לא מספיק, ואז מתחילים ללכת לחנויות ספרים עצמאיות, וכבר אי אפשר להסתפק ביריד המוכר והישן. שבוע הספר היה פעם אירוע מאוד תרבותי ופחות מסחרי, והיום חסרה בו קצת נשמה. אצלנו יש הרבה נשמה, יש הרבה אירועים מושקעים שלא עולים כסף, והחשיבה היא כל הזמן על הקהל ועל האדם היחיד שמחפש חוויה ספרותית".

 

האם יש עתיד להוצאות הקטנות ולירידים האלטרנטיביים אל מול המיינסטרים הספרותי בישראל?

"זו שאלה מצוינת וחשובה. מאוד קשה להוצאות הקטנות לשרוד. אתה תראה שמי שבא למכור בדוכנים ביריד שלנו הם בדרך כלל מנהלי ההוצאה או הסופרים בעצמם, כי אין להוצאות הללו כוח אדם ומשאבים, והרבה הוצאות קטנות ודלות אמצעים נדחקו לשוליים. אני מאמינה שבשביל לשרוד, הוצאות קטנות תצטרכנה לדעת לפצח את השיטה של מכירת הספרים בישראל ולדעת כיצד לשווק את עצמן באופן שישמור על הקיום שלהן אבל גם לא יהפוך אותן לממוסחרות והמוניות. זה אתגר אמיתי".

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי