פוטין, מאחוריך

רדיפת הלהט"בים ברוסיה (שאינה שונה בהרבה מאנטישמיות) והמחאה הבינלאומית המתגבשת נגדה (בעיקר הודות לשחקן והסופר הבריטי סטיבן פריי) הן סיבות מצוינות לישראל להחרים את אולימפיאדת החורף שם. לימור לבנת, שומעת?

משהו רע מאוד ומדאיג מאוד מתרחש באחרונה ברוסיה. בחודשים האחרונים הקהילה הלהט"בית הרוסית מותקפת במתקפה חסרת תקדים, וחייהם של הומוסקסואלים ולסביות מוצהרים הפכו לגיהנום. משתתפים במצעדי גאווה הותקפו והוכו בידי פעילים ניאו-נאצים בתמיכה מלאה של המשטרה, וחלק גדול מהם הושלך למעצר. הקרמלין חוקק שורה של חוקים האוסרים על גילויי הומוסקסואליות בפומבי ("יציאה מהארון") ועל הפצת חומרים בנושא שוויון זכויות ללהט"בים. אישי ציבור שהביעו תמיכה בקהילה הוכו בברוטליות, ונראה כי מערכת החוק והמשפט אינה יוצאת מגדרה כדי לעצור גילויי אלימות קשים כלפי חברי הקהילה. ככל שיותר מדינות במערב נוקטות גישה סובלנית ומאשרות נישואים חד מיניים, כך רוסיה מתעקשת לשמור על ערכיה השמרניים ולא "להיכנע לליברליזם המערבי". סובלנות ופלורליזם אינם ערכים רצויים כיום ברוסיה.

ווינטר איז קאמינג

יחסה של רוסיה לנושא של זכויות אדם נמצא כרגע במוקד תשומת הלב העולמית. אולימפיאדת החורף, שאמורה להתקיים בפברואר 2014 בעיר סוצ'י, גורמת ללא מעט מדינות חוסר נוחות לנוכח המדיניות ההומופובית המוצהרת של המדינה המארחת ולנוכח המשטר ההולך ומקצין את עמדותיו כלפי חופש הביטוי והמחשבה. לפני כחודשיים פוטר מנהל גלריה ברוסיה על רקע סירובו להוריד תערוכה שהביעה עמדה ביקורתית כלפי האולימפיאדה בסוצ'י, ונציגי משרד התרבות פשטו על משרדו ופעלו במרץ לצנזר כל גילוי של ביקורת נגד המשחקים. בעקבות החוקים החדשים, קיים אפילו חשש כי ספורטאים הומוסקסואלים המשתתפים במשחקים עלולים לעמוד בפני מעצר וגירוש אם יחשפו את נטיותיהם המיניות, ויותר ויותר קולות נשמעים במדינות שונות להחרמת המשחקים.

 

אחד האנשים הבולטים שהצטרפו לקריאה להחרים את המשחקים האולימפיים בסוצ'י הוא סטיבן פריי. פריי, שחקן, סופר וקומיקאי בריטי ממוצא יהודי, פרסם בשבוע שעבר מכתב גלוי לראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, ובו הוא מזכיר לו כי לוועד האולימפי יש היסטוריה עגומה מאוד של העלמת עין מול משטרים שרדפו מיעוטים. בברלין ב-1936, העלמת העין הזאת אפשרה את קיום האולימפיאדה בגרמניה הנאצית, למרות שחברי הוועד ידעו היטב מהם חוקי המדינה ומהו היחס ליהודים. מפגן הכוח המרשים ותשומת הלב שמתלווים למשחקים האולימפיים סייעו להיטלר לצבור עוד כוח ופופולריות, והם בבחינת כתם בל יימחה על ההיסטוריה של האולימפיאדה.

 

כיום, טוען פריי, הממשל הרוסי נוקט מדיניות של אפליה ורדיפה כלפי מיעוט אחר, ושיתוף פעולה עם אולימפיאדת החורף ברוסיה כמוהו כתמיכה בפשע חמור נגד האנושות: "אנחנו חייבים לעצור בכל מחיר את הרושם שפוטין קיבל את אישורו של העולם המתורבת", כתב פריי, "הוא הופך את ההומוסקסואלים לשעירים לעזאזל, בדיוק כפי שהיטלר הפך את היהודים לשעירים לעזאזל. אסור לנו לעבור על כך בשתיקה". " אינני יודעת מהי עמדת משרד התרבות, החינוך והספורט לגבי השתתפות המשלחת הישראלית באולימפיאדת החורף בסוצ'י, אך שיתוף הפעולה של ממשלת ישראל עם ממשלת רוסיה בעבר מעלה סימני שאלה מטרידים לגבי ההשלמה של ישראל עם מעשי הרדיפה ההומופוביים שמתחוללים בה "

 

לנוכח מה שידוע לנו על ההיסטוריה של השואה, הקו שמותח פריי בין רדיפת יהודים לרדיפת הומוסקסואלים הוא מתבקש. לא רק יהודים נשלחו למחנות ההשמדה, גם הומוסקסואלים ולסביות נרדפו והומתו, ופריי כותב בגילוי לב על השתייכותו לשני המיעוטים הנרדפים הללו:

"אני הומוסקסואל. אני יהודי. אמי איבדה יותר מתריסר מבני משפחתה בגלל האנטישמיות של היטלר. בכל פעם (וזה קורה כל הזמן) שברוסיה נער הומוסקסואל נדחף להתאבדות, שאישה לסבית נאנסת כדי 'להחזיר אותה למוטב', שגברים ונשים הומוסקסואלים מוכים למוות בידי בריונים ניאו-נאצים בעוד המשטרה הרוסית אינה עושה דבר, העולם הופך למקום גרוע יותר, ואני מתאבל בכל פעם מחדש כשאני רואה איך ההיסטוריה חוזרת על עצמה".

 

אינני יודעת מהי עמדת משרד התרבות, החינוך והספורט לגבי השתתפות המשלחת הישראלית באולימפיאדת החורף בסוצ'י, אך שיתוף הפעולה של ממשלת ישראל עם ממשלת רוסיה בעבר מעלה סימני שאלה מטרידים לגבי ההשלמה של ישראל עם מעשי הרדיפה ההומופוביים שמתחוללים בה. כפי שמזכיר לנו סטיבן פריי במכתבו, יש לנו חובה מוסרית מיוחדת כיהודים בישראל הריבונית להתנגד לרדיפה הזאת ולהוקיע אותה. יותר מכל אומה אחרת, אסור לנו לאפשר שימוש במשחקים האולימפיים כדי להצדיק אפליה ומעשי אלימות נגד מיעוט נרדף. אם לא נתנגד לכך, הפעם אות הקלון יהיה לא רק של הוועד האולימפי, אלא גם שלנו.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי