לפנינו המבול

מה פשר ריבוי הסרטים ההוליוודיים העוסקים בסיפורים מקראיים שעתידים לצאת השנה?

שנת 2014 כנראה עומדת להיזכר בדברי ימי הקולנוע כשנה שבה הוליווד גילתה מחדש את גיבורי התנ"ך. כבר בחודש הבא ייצא הסרט "Noah" (בישראל הוא ייקרא "מבול"), שעוסק, כפי שניחשתם, בסיפורו של נח והמבול; אחריו מתוכנן לצאת גם הסרט "יציאת מצרים", שמתמקד במשה רבנו; וכדי להשלים את העיסוק בתקופה הקדומה, ייצא בהמשך השנה "מרים – אמו של ישו", שיתאר את מה שהתרחש טרם הולדתו.

 
נח בגילומו של ראסל קרואו. סיפור גדול מהחיים

שלושת הסרטים הללו צפויים להיות מהסרטים הבולטים של 2014. מככבים בהם כוכבי A ליסט – ראסל קרואו יהיה נח וכריסטיאן בייל ישחק את משה; וגם בגזרת הבמאים מדובר בשמות ענק – בין היתר, דארן ארונופסקי ("רקוויאם לחלום", "ברבור שחור") ורידלי סקוט ("בלייד ראנר", "הנוסע השמיני"). השאלה המיידית שצפה ועולה אפוא היא מדוע הוליווד ומיטב בניה הסתערו השנה על סיפורי התנ"ך?

 

לפני שנגיע לתשובה, יש לציין כי אין מדובר בתופעה חדשה לגמרי. בעבר נעשו עיבודים קולנועיים לסיפורים מהתקופה המקראית, דוגמת "עשרת הדברות", "בן חור" ואפילו "נסיך מצרים", ואולם, כבר שנים רבות שהם נעדרים מהמסך הגדול. לכן ההתייחסות הנוכחית לתקופה מפתיעה עוד יותר. ייתכן שהפרויקטים הללו אף מבשרים גל חדש של יצירה – יצירה תנ"כית.

 

הזווית היהודית

 

הסיבה הראשונה והפשוטה ביותר לבחירה של הוליווד לחזור לתנ"ך היא שסיפורים עתיקים כל כך מוגשים חינם: אין עליהם זכויות יוצרים, ולפיכך לא צריך לקנות אותם ואין צורך להתאמץ וליצור סיפור חדש. מדובר בחיסכון של מיליוני דולרים בפועל, עוד לפני שההפקה יצאה לדרך. לכך תוסיפו את העובדה שמדובר בסיפורים על-זמניים, מלאי דרמה, שעוסקים בקונפליקטים היצריים והמרתקים ביותר - בקיצור, כל מה שתסריט צריך כדי לעבוד – ותקבלו היגיון כלכלי שקשה להתחרות בו.

 

ואולם, גם בהתחשב בשיקול הנ"ל, אין ספק שאין הוא בבחינת התשובה בשלמותה. סיבה נוספת אפוא עשויה להיות ההרכב האנושי של הוליווד. דארן ארונופסקי, למשל, הבמאי והתסריטאי של הסרט על אודות נח, הוא יהודי שכבר בסרט הבכורה שלו, "פיי", נגע בזווית היהודית וכלל דמות בולטת של יהודי חסידי, וכן עיסוק בגימטריה. יתר על כן, מובן שלא ניתן להתעלם גם מהנוכחות היהודית בחברות ההפקה ההוליוודיות, שמקלה בוודאי את התקבלותם של הסיפורים מבית אבא. ולבסוף, גם הקהילה היהודית-אמריקאית נחשבת בעלת אפיל צרכני גבוה וקהל יעד של מפרסמים.

 

ומלבד כל הנאמר לעיל, בעיניי ישנו יסוד עמוק אף יותר לחזרה לגיבורים מהתקופה ההיא. השנים האחרונות בהוליווד התאפיינו בעיקר בסרטים על גיבורי על, שהיו לשוברי הקופות הגדולים ביותר: באטמן, סופרמן, איירון מן ועוד. אלא שעם הזמן, נדמה שהמחזור של אותם הגיבורים שוב ושוב התחיל לעייף. השמות הגדולים עדיין זוכים להצלחה, אבל פרנצ'ייז אחרים, עם מותגים פחות מוכרים, נכשלו בקופות ובניסיון להגיע ללב הצופים.

 
"מבול", הטריילר

על כן עושה רושם שהוליווד מצאה את הפתרון בספר הנמכר בכל הזמנים. גיבורי התנ"ך הם גיבורים מיתיים אדירים וגדולים מהחיים לא פחות מכל אלה שהזכרתי, ובצירוף הנסיבות הטכניות הנוחות של חיסכון כלכלי וחיבור רגשי מסוים של התעשייה, נדמה שלא ניתן למצוא עתיד מוצלח יותר לשוברי הקופות ההוליוודיים.

 

אפשר לסכם ולומר שהשנה הזאת עשויה להיות שנת מפנה. גיבורי התנ"ך יזכו לחיים חדשים ולקהל חדש, ובעיקר צעיר. אם ההצלחה תגיע כצפוי, אז היא תהיה ענקית, בדיוק כמו שיודעים לעשות בהוליווד. מרצ'נדייז, ראיונות נוצצים ושטיחים אדומים. דור חדש בכל רחבי העולם ייחשף ויתחבר לסיפורים האלה. הם גנראה לא תיכננו את זה, אבל מלבד הרצון להרוויח כסף או ליצור סרטים טובים, יש כאן גם ערך חינוכי ששום בית ספר לא יכול להשיג. אז אל תגידו שלא ידעתם - ב 2014 משה ונח עומדים להיות הגיבורים החדשים של הילדים שלכם.

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי