בוקר טוב, איראן

21.06.09

ליהודים ולפרסים יש ברית עתיקה עוד מימי כורש, אז מה השתבש? אסף וול במכתב גלוי לאזרחי המדינה הנאבקת על חירותה

 
כורש מחזיר את כלי המקדש לשבי ציון. ציור: גוסטה דורה

לבני העם הפרסי שלום.

רבים מאיתנו עוקבים אחריכם זה שנים בטלוויזיה ובעיתונים. כולנו תוהים: מה קרה לבני העם הפרסי? מה אירע לעם הקדום והאינטליגנטי הזה, המוצא עצמו פעם אחר פעם תחת מגף אחר, כל מגף מדכא ומשפיל מקודמו?

המסורת ההיסטורית המשותפת שלנו, הפרסים והיהודים, עתיקת יומין. בימי קדם שועבד עמנו בידי אימפריות שכנות לכם, אשור ובבל. מעשי אכזריותן של אלה לא ידעו גבול. והנה הופיע על במת ההיסטוריה כורש הגדול. היחס שקיבלו היהודים ממלכי פרס היה חיובי באופן חסר תקדים. כך נכתב בספר נחמיה: "כה אמר כורשׁ מלך פרס: כל ממלכות הארץ נתן לי ה' אלוהי השמים והוא פקד עלי לבנות לו בית בירושלים אשר ביהודה" (נחמיה א', ב'). בשנת 538 לפני הספירה, השיב המלך כורש את היהודים למולדתם ולבירתם ירושלים.

 

ולא זאת בלבד, הוא אף פעל לתיקון העוול ההיסטורי. מלך פרס נתן בידי השבים את כלי המקדש שבזז מירושלים נבוכדנצר מלך בבל: "והמלך כורש הוציא את כלי בית ה' אשר הוציא נבוכדנצר מירושלים... ויוציאם כורש מלך פרס על יד מִתְרְדָת הגזבר ויספרם לְשֵׁשְׁבַּצַּר הנשיא ליהודה" (נחמיה א', ז'). לא רק היהודים זכו ליחס אוהד משליטי פרס - יחסם הסובלני של הפרסים כלפי עמים אחרים ואמונותיהם היה לשם דבר בעולם הקדום. הנה כך, בשל יחסם ההגון, זכו לשלוט על עמים רבים לאורך תקופה חסרת תקדים בעולם העתיק.

אין עמים רבים שיכולים להעיד על ברית היסטורית עתיקה כשלנו. אך בשל מה נזנח הקשר האמיץ? עבור מי מוכן העם הפרסי להביא את עצמו למצב שבו הוא מאיים להשמיד אחרים ומסתכן בהשמדתו שלו? עבור איזו תכלית הוא מוכן לסבול דיכוי, השפלה ואחוזי אינפלציה איומים, להתבזות בעולם בשל מנהיג מגוחך ולהישאר מנודה בידי מדינות העולם המתקדמות?

 

 
טיפול במפגינה שנורתה באירן. מתוך סרטון שהועלה ליו-טיוב



בביירות מנהל נסראללה סכסוך עקר מול ישראל והמערב - על חשבונכם. האם לא נסוגה ישראל מכל שטחי לבנון? החמאס מקבל מכם רקטות ויורה את כספכם לתוך גני הילדים שלנו. אלה ארגוני טרור הרוצחים נשים וילדים - מדוע אתם קושרים את עצמכם אליהם? מה לכם ולסכסוך הערבי-ישראלי? הרי אינכם ערבים. הנה יש לישראל יחסי שלום עם מדינות מוסלמיות כמו טורקיה, ואף עם שכנות ערביות כמצרים וכירדן. מדוע מתעקשים מנהיגיכם לסבך אתכם במלחמה לא לכם? מדוע יש בכם המכחישים את השואה, שסבא-רבא שלי הוא  אחד מששת מיליוני קורבנותיה?

 

ידוע לי שרבים מכם חשים שנאה כלפינו, בעיקר בשל שקרי התקשורת הפלסטינית. אלו אותם פלסטינים שעדיין מעריצים את סדאם חוסיין, זה ששיגר טילים אל עריכם ואל ערינו. דעו לכם שאין אנו שונאים אתכם. אין ולו אזרח שפוי אחד בישראל שלא יברך על ברית שלום בין העמים. עולי פרס, וביניהם שכנתי מן העיר משהד, משתוקקים לבקר בארץ מולדתם. אף אני וחברי מהאוניברסיטאות ומכוני המחקר מצפים לרגע שבו ייפלו המחיצות ונוכל לחזות מקרוב בפלאי הארמונות בשושן ובפרספוליס.

 

 
מחמוד אחמדינג'אד מסייר במתקן להעשרת אורניום

כדאי שתבינו, תושבי פרס: העיניים בישראל ובעולם נשואות אליכם. כולנו מצפים לראות כיצד ייפול דבר בארצכם. אנו מחזקים את ידיכם ומתפללים שתזכו בחופש וברווחה המגיעים לכם בדין. שכניכם מקווים כי שלטון החושך והדיכוי, המטיל צלו עליכם ועל סביבתו, יפנה את מקומו לסובלנות ולקדמה. אל תחמיצו את הרגע. אם תדחפו את השלום ולא את המלחמה, יוכל האזור להפוך למקום שטוב לחיות בו.

 

אין זה משנה מה תהיינה תוצאות ההתרחשויות בארצכם ומי יֵשב על כיסא השלטון בטהרן - תמיד נרצה בשלום עמכם. ההיסטוריה שנלַמד בבתי הספר שלנו תמשיך ללמד על מעשיו של כורש ויחסו לעמנו. ואחמדי-נז'אד? אני מסופק אם ייזכר בהיסטוריה שאי פעם הנהיג אדם כזה את צאצאי האימפריה הפרסית. המשיכו את מסורת אבותיכם הקדומים, וכך ייטב לכולנו
.

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי