אל תמהרו לגהץ את המדים

קבלו את זה כאקסיומה: לא כל האזרחים ישרתו בצבא. מוני אנדר, מילואימניק חרדי של חיל האוויר, גילה על בשרו שצה"ל פשוט לא מסוגל להתמודד עם אנשים כמוהו

לפני כמה ימים נחשפה בכלי התקשורת תוכנית מהפכנית של משרד האוצר, שתעניק פטור אוטומטי מגיוס לחרדים בני 22 עם שני ילדים. היות שבתוך מדינתנו אנו יושבים, ודבר ידוע הוא שיד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל, התברר שהאוצר אמנם מקדם את התוכנית, אבל בצה"ל לא ממש מתלהבים.

 

האמת היא שמדובר במהפכה של ממש. ממדינה שבה רק לפני שנים ספורות מי שלא עשה צבא היה מוצב מול כיתת יורים, וגיוס חרדים לצה"ל היה מצע מספק להקמת מפלגה שתזכה ב-8-15  מושבים בכנסת (עיינו ערך צומת ושינוי), נותר צבא ש-50% מתושבי המדינה אינם מתגייסים אליו, ובכלל לא בטוח שחרדים הם המגזר המוביל בתחום הזה.

היוזמה החדשה לא נובעת כמובן מעודף אהדה ללימודי תורה או מהבנה שלחייל חרדי אמיתי קשה עד בלתי אפשרי לנהל אורח חיים חרדי במדים. היא מעוניינת להוציא את החרדים לשוק העבודה, שחלקים נרחבים ממנו היו חסומים בפניהם מתוקף אי שירותם בצה"ל.

 

 
לא ינום ולא ישן. מוני אנדר בחזית

מזה שנים רבות אני טוען כי ההסברה החרדית היא פשע שזועק לשמים. 50 שנה עושים פוליטיקאים/עיתונאים/ מי שצריך לכתוב טור לעיתון ולא מצא נושא עד הדדליין, מטעמים מאי הגיוס החרדי. אם זה היה תלוי בי, בוקר אחד היו מתייצבים 150 אלף תלמידי ישיבות חרדים בבקו"ם ואומרים "שלום, באנו להתגייס". האמינו לי שתוך שעתיים כולם היו מקבלים מכתבי תודה מצה"ל המודים להם על הרצון הטוב, אבל מבהירים שלצבא העם אין ממש צורך בהם. במקום זאת, זכות/ חובת הגיוס לצה"ל, תלוי בעיני המתבונן, נהפכה למכשיר הכי טוב לקידום האג'נדה הפוליטית והעסקנית של שני הצדדים.

 

האמת צריכה להיאמר, וייתכן שהיא כואבת. כמי ששירת שלוש שנים מלאות בצבא ההגנה לישראל, התפלח לבור של מטה חיל האוויר כדי לקבל הבטחה ממפקד החיל באותה תקופה, דן חלוץ, שייצא לקורס קרבי נחשב, ועד היום מקבל זימונים לשירות מילואים, אני יכול להגיד בפה מלא: הצעת האוצר היא סוף סוף השרת מבט מפוקח אל המצב בלי להיות שבויים בסיסמאות כמו "גיוס לכווווווולם". זה לא צודק, זה גם לא מצטייר טוב, ורחוק מאוד מתדמית "הכולם נושאים בנטל", אבל זאת האמת.


תמונה לא קשורה  

שמירת שבת? לא בצה"ל
לצה"ל אין את היכולת או את הכלים לגייס את הציבור החרדי. מדובר בקבוצה עם צרכים מיוחדים וספציפיים, שלא עולים בקנה אחד עם צה"ל מודל 2010: צניעות, מזון כשר למהדרין, זמן לתפילות, לימוד תורה, שמירת שבת (קבלו סוד צבאי קטן: למרות מה שאומרים ברבנות הצבאית, צה"ל לא שומר על קדושת השבת והחגים), נישואים והורות בגיל צעיר, ועוד לא התחלנו לחשוב איך פותרים את הבעיה הפעוטה של הקמת מקווה בפאתי עזה לצורך הטבילה היומית.

 

כשהתגייסתי באביב 1999, ילדון חרדי צעיר, נשלחתי לטירונות בחיל השריון. היות שכמו כל יהודי טוב שרירים מפותחים לא היו הצד החזק שלי, דיאטת הכשרות למהדרין שגזר עלי צה"ל הביאה אותי להתמוטטות. רגע לפני מיטב הקודקודים בקריה שברו את הראש איך לספק  אוכל לנער החרדי האמיץ שבחר ללכת נגד הזרם ולהתגייס, נקראתי ללשכתו של המ"פ. "מחר אתה עף מפה חזרה לבקו"ם. אין לי זמן או כוח לדאוג לך לאוכל", היתה תשובתו של הקצין והג'נטלמן שהבהירה לי כמה באמת חיכה צה"ל לחרדים שיתגייסו. חודשיים אחר כך באה מפלגת שינוי לאוויר העולם.

 

והנה, בינתיים הוקם הנח"ל החרדי. מזל שקוראים לו ככה, כי אם הייתם רואים את חייליו (את רובם, יש לציין) - הדבר האחרון שהייתם חושבים עליהם הוא שהם חרדים, וגם אליו מגרדים בנרות את המיועדים לגיוס.

 

אז מה הפתרון? אין פתרון צודק לגמרי. יש הבנה שאולי קשה ומתסכל להגיע אליה, שלא כל אזרחי המדינה ישרתו בצה"ל. הגדרתו של צה"ל כצבא העם היא נחלת העבר. קבלו את זה כאקסיומה, ועכשיו נסו לצ'פר באמת, ולא בשובר הנחה של 50 שקל לקורס פסיכומטרי, את אלה שכן מתגייסים לצה"ל: לימודים גבוהים בחינם, דיור מסובסד, או משהו אחר שייתן תגמול כלכלי משמעותי. יש לכם בכלל מושג כמה עולה דירת שלושה חדרים בבני ברק?

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי