פלא קטן

אין כמו שיר ערש מלא רוך, שעוזר להאיר את החושך. חמי רודנר על השירים שהרדימו אותו ועל אלה שעוזרים לו להרדים את בנותיו

1. אני אוהב שירי ערש. יש משהו כל כך יפה, עצוב ומנחם בשירים האלה, שהושרש בי בימי ילדותי וצומח וחי בי גם היום, כשאני אב. כשהייתי ילד היה לנו תקליט שירי ילדים של נחמה הנדל, ומתוכו אהבתי במיוחד שיר ערש עממי מתורגם מאנגלית ששמו "הסוסים החמודים":

 
"עייפה בובה זהבה" צילום: Thinkstoc 

נומה נומה ילד קט

נומה נום עצום עיניים

הסוסים החמודים בוא יבואו בינתיים

סוס סגול סוס כחול

סוס שחור וקל רגליים

סוס כתום סוס אדום

סוס שחור וקל רגליים

 

אהבתי כל כך את השיר הזה עד שהחלטתי לבצע אותו מדי פעם בהופעות.

 

 2. כשבתי שרה מתקשה להירדם, אני יושב על מיטתה ושר לה שירים שהיא אוהבת. השיר האהוב עליה הוא "שיר ערש" של נתן אלתרמן וסשה ארגוב. היא גם אוהבת מאוד את "שיר ליקינטון" ואת "לילה טוב" מתוך "הכבש השישה עשר". תמיד מדהים אותי שאני זוכר את השירים האלה בעל פה, כאילו לא עברו 40 שנה מאז שהייתי ילד - והרי לפעמים אני לא זוכר שירים שלי בעל פה.

 

תקליט שאהבתי בילדותי הוא "על הדרך עץ עומד", שירי יידיש מתורגמים. שמחתי למצוא אותו גם בדיסק. באלבום הזה יש שירי ערש נהדרים שכתבו איציק מאנגר ומשוררי היידיש הפחות ידועים ותירגם להפליא יעקב שבתאי. זהו קולן של האמהות היהודיות ששרות לילדיהם, וכאב והומור נמזגים בהם:

 

הס חתלתול שקט עכבר

נרדם מחמדי נם לו כבר

עגל בן עגל הו אל נא תגעה

פן עוללי יתעורר ויבכה

אל תנשבו רוחות הסתיו

אל תנבח כלבלב שובב

אל תנבח כלבלב שובב

בני כבר חולם אל טווס הזהב

 

("הס חתלתול" - י.ל פרץ מיכאל געלבערט)

 

3. בתי נעמי היא ילדה שובבה, שמתקשה ללכת לישון. אני מערסל אותה בזרועותיי ושר לה מיליון פעם את "בובה זהבה" של מרים ילין שטקליס ושמוליק קראוס, בטון שהולך ונהיה חרישי עד שהוא נהפך למלמול: "בה בובה בו בובה זהבה ב  בו בה בו בה פו הדב...". עד שהיא עוצמת עיניים. לפעמים אני ממציא לה שירים במקום, שכולם מלמולים רפטטיביים על מנגינות ידועות, מושרים בלחש כמעט.

אני תוהה אם גם הילדים של שרה ושל נעמי יכירו שירי ערש. יש לי הרגשה שהם נעלמו ונאלמו בעשורים האחרונים. אבל הנה, באלבום הילדים המקסים "ילד פעם" - הרכב איכותי בן זמננו של שירי ילדים במסורת ה"כבש השישה עשר" - השיר המסיים הוא שיר הערש  "חושך". שרה שלי יודעת את כל המילים בעל פה ושרה אותו במתיקות אין קץ:

 

חושך

שמש כבר שקעה ורק ירח

מחייך מעל

איך הוא שמח

כשחושך

מי מי מדליק את האורות

בשמים מנורות

מי מי דואג לכוכבים

שזורחים אל הירח

שמש כבר שקעה והוא שמח

 

("חושך" – אורי וינשטוק ולי גאון)

 

4. האם יש משהו שעוזר להאיר את החושך ולמסוך עלינו חלומות פז, כמו שאומרים, יותר מאשר שיר ערש? אלה הם באמת מעשי פלאים קטנים, מלאים רוך ואהבה, שאין להם תחליף.  

חמי רודנר מבצע את שיר הערש האמריקאי "הסוסים החמודים"

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי