• שתפו
נגישות
EN

גלח

ארז עידן הבטיח לאמו שיתקשר אליה ב-22:30 לאחר שישוב מהסיור. כשהטלפון צלצל בשעה הנקובה, המתין מעבר לקו אדם אחר. סטודיו "נקו", יוצרי סרט הזיכרון עליו, מספרים שהדימוי שהעביר בצורה החזקה ביותר את קטיעת חייו היה גילוח צמתו הארוכה ערב הגיוס


לזכרו של ארז עידן 
 

"לארז היה קוקו, והוא רצה להישאר איתו עד הגיוס. יום לפני הגיוס סיפרנו אותו. איזה סרט זה היה... ממש פרויקט משפחתי. כולם עומדים מסביבו – סבתא, חברים ואימא, שמנסה לגזור ולא מצליחה. עשו לו צמה, וכל אחד ניסה בתורו להוריד את הרעמה. ניסינו במספריים גדולים כאלו ובמכונת תספורת. היה לו שיער ארוך וקשה, ולקח לנו שעה ומשהו לספר אותו".
(תומר עידן על אחיו, ארז. נערך מתוך הספר "געגוע לחיבוק", בהוצאת עמותת משפחה אחת)


ארז עידן היה ילד שובב שידע בדיוק מה הוא רוצה, והוא תמיד השיג את מה שרצה. האהבה הראשונה של ארז היתה הים. מגיל שמונה גלש גלישת רוח במועדון הלגונה ומאז, בכל הזדמנות, נדד לחוף, גם על חשבון הלימודים. מכיתה י"א היה "מורעל" על הצבא. הוא ידע שבכל יחידה שישרת יתרום ככל יכולתו, וכך אכן היה. ביום 19.3.2002 התגייס ארז לגדוד דוכיפת. אימוני הטירונות היו קשים מאוד, אך ארז כתב בפנקס שנשא איתו: "קשה זה טוב, כואב זה מצוין" ו"קשה יש רק בלחם, וגם אותו אוכלים."

erez idan


בתום הטירונות נשלח לקורס מ"כים, סיים אותו בהצלחה ונשלח לפקד על טירונים "בייני"שים" (בני ישיבות), שעמם היה לו קשר יוצא דופן, על אף ריחוקו מהדת. חייליו סיפרו שהסתובב בלילות באוהלים והקדיש חלק ניכר משעות הפנאי שלו לשיחות איתם. כשסיימו טירונות, נאלץ ארז לעזוב את חייליו כדי להשתתף בהכנה לקצונה.
 


ביום כ"ד בתשרי תשס"ד (19.10.2003), בשעה 15:25, בשיחת טלפון אחרונה עם אמו, סיפר לה שהוא יוצא לסיור. אמו ביקשה שיודיע לה כשיחזור, והוא הבטיח שיתקשר בסביבות 22:30. ארז לא שב מן הסיור, ובדיוק בשעה הנקובה, קיבלה המשפחה את ההודעה על נפילתו בפעילות מבצעית. ארז יצא מהמוצב בעופרה לסיור רגלי עם שלושה מפקודיו: רועי יעקב, אלעד פולק וגלעד שחף. בכפר עין יברוד, הסמוך לעופרה, הם נתקלו במארב של חמישה מחבלים. ארז, רועי ואלעד נהרגו מהירי. גלעד נפצע באורח קשה.

 

בגירה עידן, אמו של ארז עידן ז"ל, מספרת על מטרת הסרט - להחיות רגע אחד מחייו של ארז. לקראת גיוסו. לארז הייתה רעמת שיער פרועה, לא הייתה לו ברירה אלא להסתפר בעל כורחו. משפחתו של ארז התכנסה לטקס התספורת, וכל בני המשפחה לקחו בה חלק. אמו מספרת איך עוד שנים רבות אח"כ, אקט הגזירה מעורר בה רגשות אשמה כבדים.
 

קטיעת השיער והחיים


סטודיו "נקו", יוצרי סרט הזיכרון: כבר בתחילת הפרויקט התחברנו לנושא, וככל שהתקדמנו, הרגשנו שאנחנו מכירים את ארז ז"ל יותר ויותר. למדנו כמה הוא היה מיוחד, כריזמטי ומנהיג מלידה. ליואב, האנימטור של הסרט, הזכיר ארז את אחיו הצעיר, שגם גידל שיער בתקופת התיכון ואהב מאוד לגלוש.  

האתגר שעמד בפנינו היה להעביר יחד את הסיפור המרגש, ולכן חידדנו את הקשר שנוצר במבט לאחור בין קטיעת השיער לקטיעת החיים. שקלנו רעינות נוספים, אך עד מהרה ראינו כי החיבור של סוף תקופת התיכון ותחילת הפרק החדש בצבא הוא החלק הוויזואלי שמעביר את המסר בצורה הטובה ביותר. 

 

739



מן העיתונות,

בגירה עידן, חדשות ערוץ 2 15.9.2017 - מאמר מתוך חדשות 2 יום הזיכרון

ארז עידן - מאמר מתוך מהדורה ראשונה 22.4.15 (דקה 02:00)