סעדו במרומים

16.02.11

יהודה סעדו לא נעלם הוא רק לקח קצת פסק זמן. הקים משפחה, התקרב לעצמו וגם לאלוהים. עכשיו, בדרך לאלבום שני, הוא חולק עם דודו כהן תובנות מההתכנסות: "החכמה מבחינתי היא להיות בתוך הגשמיות, ומשם לעשות את המוזיקה ולנסות לכוון למקום רוחני"

לא שהוא משווה, אבל יהודה סעדו לוקח דוגמה טובה מיעקב אבינו, לא פחות, ומשלב את הגשמיות של תעשיית המוזיקה עם הרוחניות שהוא נושא על כתפיו. "יעקב אבינו הוא כביכול הכי קטן מהאבות, אבל למרות זאת הוא נקרא 'בכיר האבות'. למה?", פותח הזמר הצעיר במדרש קטן. "הרי אברהם גילה את הקב"ה בעולם, הלך נגד כל העולם, ובעקידת יצחק ממש מסר את הנפש בהר המוריה. ובכלל, כל העבודה שלו הייתה בבחינת 'הר'. הוא התנתק, עזב את מולדתו ובמקום הגבוה ההוא עבד את הקב"ה. על יצחק כתוב 'ויצא יצחק לשוח בשדה'. כלומר, גם השדה הוא לא מקום יישוב, אבל זה כבר פחות מההר. מול שניהם, על יעקב נכתב 'איש תם יושב אוהלים'. כלומר, דווקא בבית הוא גילה את הקב"ה, שזו העבודה הכי קשה. החכמה מבחינתי היא להיות בתוך הגשמיות, ומשם לעשות את המוזיקה ולנסות לכוון למקום רוחני".

 

זו, אם תרצו, תמצית התפיסה של יהודה סעדו, שקצת נעלם לנו בשנים האחרונות. הוא התחתן עם בחירת לבו אסתר, הביא ביחד איתה שתי בנות לעולם, החל ללמוד הפקה מוזיקלית במכללת BPM, הופיע פה-ושם, אבל מבחינה תקשורתית שמר על דממה כמעט מוחלטת. החזרה הייתה לפני כחצי שנה, אז שחרר את הסינגל "לבחור בדרך". אחריו הגיעו "בצל דמותה" ו"היי לי לאשה", בתוספת הדואט "לצאת אל העולם" עם אביחי פז גרינוולד. בינתיים הזמר והיוצר הצעיר ממשיך לעבוד על אלבומו השני, שייצא בקרוב.

 

ואם כבר שינויים, באמצע הראיון נשמעות ברקע צעקות חינניות. "אתה שומע את הצעקות של הבנות?", שואל סעדו בחיוך. "הנה, זה השינוי. כשהסטטוס הופך מרווק לנשוי, ואחר כך לאבא, הלך החיים משתנה לגמרי. זה מאוד נחמד, ובמקום הזה אתה מבין למה 'לא טוב היות האדם לבדו'. הנישואין לוקחים אותך למקומות שלא היית מגיע אליהם אם היית לבד. אז בשלוש וחצי שנות הנישואין התחלתי לדעת עד כמה אני באמת לא יודע כלום".

 

ויש שינוי נוסף - התחלתי ללמוד הפקה מוזיקלית. זה הכיוון, מעבר לשירה?
"כן, בוודאי. את ראשית דרכי התחלתי בכלל כמוזיקאי, לא כזמר. הייתי קלידן, ליוויתי זמרים אחרים. אחרי 'כוכב נולד', כשהתחלתי לכתוב יותר את השירים, רציתי לצבור גם יותר כלים. לכן התחלתי ללמוד במטרה להעשיר את הצד הטכני שלי, את טכנאות ההקלטה וכו'. הלימוד הזה פשוט נותן לך יותר כלים לממש ולהיות מי שאתה באמת. הרי אולפן עולה היום כסף, ואין זמן להתעכב שם. היום בדרך כלל מביאים למעבד את הסקיצה, והוא כבר בונה את השיר. אני מעדיף לעשות את זה בעצמי. יש לי את הדברים שאני מרגיש איתם הכי נכון, ובאמת גיליתי שהקורס הזה מאוד תורם לי".

 

תמיד צריך להתחדש

 

דבר נוסף שתורם לסעדו, מסתבר, הוא הגוון המזרחי שהוביל אותו באחרונה לשיתוף פעולה מעניין עם התזמורת האנדלוסית. מסתבר ששורשי הזיקה האנדלוסית צצו די מזמן. "כשצביקה הדר שמע אותי שר ב'כוכב נולד 3' את 'אני אוהב אותך לאה' הוא ביקש 'סיומת של בית כנסת' כהגדרתו. חשבתי מה לעשות, הוא התקיל אותי באותם רגעים, אבל נתתי בכל זאת איזשהו סיום אנדלוסי. משם נדבקה לי תווית כזאת, ואנשים חשבו שאני פייטן צעיר, למרות שבכלל לא הייתי בקטע. אבל עם הזמן שיתפתי פעולה עם ליאור אלמליח ב'שיר למעלות', בתוכנית טלוויזיה ששודרה ביום ירושלים. כשפנו אליי באחרונה מהאנדלוסית ואמרו שיש בהשתתפות ליאור, זה בהחלט עניין אותי. אנחנו עדיין ממשיכים להופיע, וזה תחום מאוד יפה ומעניין. בכלל, באיזשהו מקום אני מנסה לגלות בעצמי כמה שיותר שכבות חדשות, לא להיתקע בשגרה. השגרה הזאת יכולה לגרום לשעמום, והשעמום הוא דבר גרוע מכל. אסור להיות זקן, גם בעבודת השם. תמיד צריך להתחדש".

 

מצד שני, נשמע שאתה לא הכי סגור על העתיד המוזיקלי שלך.
"החיים הם כל כך דינאמיים, שאתה כל הזמן בתהליך. אני חי את הרגע וזה מוליד את הדברים החדשים שצריכים לצאת. בכלל, המוזיקה מכתיבה את עצמה. אני רק צובר ניסיון, כולל ברמת הפקה. אני אמנם עדיין בתהליכים של בנייה, ועדיין לא יודע לאן אני הולך".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי