לכל איש יש שיים: שלושת חוקי היסוד לשיחת רשת נאותה

המקרה המצער של אריאל רוניס, שהתאבד לאחר פרסום סטטוס בגנותו, מחייב ניסוח של כללים ברורים לשיחות ברשת. אבישי עברי עם אמנה אוניברסלית ומועילה

היה זה חכם הזן רוברט פירסיג שאמר כי "אם ברצונך לצייר ציור מושלם, כל שעליך לעשות הוא להיות אדם מושלם ואז פשוט לצייר ציור". הדבר נכון גם לשיחות ברשתות החברתיות: אם ברצונך לנהל שיחה אדיבה, מחכימה ומועילה ברשת, עליך להיות אדם אדיב, מחכים ומועיל, ואז גם השיחות שלך תתנהלנה בהתאם. כללי השיחה ברשת אינם שונים אפוא מכללי השיחה בעולם הפיזי או מכללי ההתנהגות הבסיסיים בכלל. זה מסביר למה הם כל כך סודיים - למדנו אותם בגן הילדים או בבית הספר, מאז עבר הרבה זמן ושכחנו. כדי ליישם אותם, אין מנוס מחזרה מתמדת עליהם. אל תימנעו מלהדפיס את הכתבה הקצרה הזאת ולתלות על המקרר. זכרו - הדבר בנפשנו (הכללים נוגעים לשיתוף תוכן של אחרים בדיוק כמו ליצירת תוכן עצמאי).

 

כלל מספר 1 - אל תהיה בהמה

בניסוח היהודי העתיק יתנסח הכלל כך: מה ששנוא עליך, אל תעשה לחבריך. חיי הרשת שלנו ייראו אחרת אם כל אחד מאיתנו יעצור לפני הלחיצה על ENTER ויחשוב "כיצד הייתי מגיב לו היו כותבים לי מה שאני עומד לכתוב?". איש לא אוהב שמקללים אותו, מעליבים אותו, לועגים לו, מזלזלים בו וכו' - גם אתה לא - אז אל תנהגו ככה באחרים. האמת? הכלל הזה מספיק לגמרי. כלומר, גם אם נשמור רק על הכלל הזה, מובטח לנו שינוי דרסטי בנורמות השיח המקומי ומובטחת לנו סביבה נעימה יותר לכולם ומסוכנת פחות לאנשים עם נטייה התאבדותית.

 

כלל מספר 2 - אתה לא יודע כלום

אתה לא יודע מה קרה שם כי לא היית שם. גם לא אחרי ששמעת את כל הצדדים המעורבים, בטח ובטח אחרי ששמעת רק צד אחד. בעצם, גם אם היית שם, לא בטוח שראית/שמעת/הבנת הכול. זה כלל קשה ליישום כי לכולנו יש דעות נכונות ונחרצות ואנחנו אוהבים כשמקרים מהחדשות מוכיחים את מה שאנחנו תמיד אומרים (והם כל הזמן מוכיחים בדיוק את זה, זה מדהים!) אבל אם אנחנו באמת רוצים סביבת שיח יעילה ומועילה, נצטרך לוותר על התחביב הזה, או לפחות לקצץ במינונים. למשל, אפשר להחליט שרק מקרה אחד בחודש יוכיח שאנחנו צודקים במאה אחוז. או לחלופין, להחליט שמקרים חדשותיים יומיומיים יוכיחו שאנחנו צודקים ב-75 אחוז; לא ב-100. ככה, לאט לאט, נצליח להיגמל מתחושת הצדק הגואה, שאחת מתופעות הלוואי הלא נעימות שלה היא עבירה על כלל מספר 1 (ראה לעיל). גם את זה ניסחו חכמים יהודים בעבר הרחוק: "למד לשונך לאמר איני יודע". טיפ לחיים. 

 


הדרך בין האצבע ל-enter קצרה מדי (Thinkstock)

 

 

כלל מספר 3 - חזור על הכללים הקודמים (אבל בקול)

לא מספיק להימנע מרע; צריך גם לעשות טוב. אם אתה חושב ששיחה מסוימת מכילה הפרות של הכללים הקודמים,  אל תשתוק ואל תעמוד מנגד. שתף את המשתתפים בכללים המופיעים לעיל. טיפ חשוב(!): אל תעשה זאת בצורה שתחמיר את המצב. למשל, אם מישהו מתבטא בגסות, אל תכתוב לו בהערה מתחת "אחי אל תהיה בהמה". זה עלול לפגוע בו. מוטב שתכתוב "אחי, מה שכתבת יכול מאוד לפגוע במישהו, עדיף שתנסח מחדש".

 

נחזור על הכללים: 1. אל תכתוב לאחרים מה שלא היית רוצה שיכתבו לך. 2. זכור שאתה לא יודע. לא באמת. 3. אל תעמוד מנגד! הפץ את הכללים הקודמים, אבל בלי להחמיר את המצב.

 

בהצלחה!

 

 

יש עוד הרבה מה להגיד על שנאה ברשת

 

הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי 

Model.Data.ShopItem : 0 6
תגיות: חברה

עוד בבית אבי חי