כסף שחור
עוד בפרויקט
עליות
המתים שלנו חג הקרבן: מתי נפסיק להתקרבן? יפה לכם? יאללה, תנוחו תפסיקו לחכות למשיח מי החליט מה זה בכלל מושלם? הנפילה זה מה שנשאר האומץ לקבל רגע של הולדת הולכים אל הלא נודע איתך הסליחה משא האדם המוכשר האח הגדול מקוצר רוח ועבודה קשה אש תמיד אלי, אלי היו פה לפנינו דרוש וקבל שכר שלום לתמימות מדורת השבט על קיר הנצח המדבר הנורא הזה מילים ומעשים בכוונה תחילה רצון האל המטה בידם פעם שלא היה אף פעם מי אני ומה שמי בין האצבעות מה שאי אפשר למחוק שיעור היסטוריה דרושים כהנים על הליכה ועמידה שכינה ביניהם הגוף יודע סודות האל כל הזכויות שמורות? קהילות מדומיינות של מי האור הזה? ערב רב לקחת חלק רק בן אדם שקט. בבקשה על חוף הסליחה אחים בדם על צחוק וביטחון על קו הגבול מתיבה סתומה בחזרה אל טוב הגנה עצמית מתקשים אמרתי לכם ממלכת כוהנים עם עין הרע ראש ולענה אבל וריק הלמות הלב מרכז הכובד אדם ואדמה ברינה יקצור מלאכת החיים תשוקה, זהירות אתגר החירות הכנה לתיקון בין הקירות שריפה, אחים ברית עולם השם המפורש סיפורי עמים אי שקט כפרה למקומות, היכון דור המדבר לא טוהר ולא הדר אלוהי מסכה ושכנתי בתוכם המכהנים עבד כי ימלוך האותיות הקטנות החיים הרגע שבו מישהו ניגש שפת הסימנים לכל איש יש עיין ערך: אהבה שקרנים כל אחד והעקידה שלו להיות כאן צא מן התיבה הפעם הראשונה Get a life!
אלי ויסברט
עם זה ננצח לראות את הברכה להיכנס בשערי הטומאה
פרשת שבוע
מרחב מוגן כולם מדברים עליך אחריו?

עליות

social
facebook whatsup email tweeter
אלי ויסברט //
11.9.08
עליות
הדפיסו
כתבה
שלחו
לחבר
כסף שחור
קופת בית המקדש לא קיבלה תרומות של כסף בזוי. בישראל 2008 המגזר השלישי דווקא חי מהן לא רע. השאלה היא מי באמת המרוויח הגדול, ומה קורה כאשר פעילות פילנטרופית הופכת למכבסה תדמיתית – שגם מוכרת לצרכי מס. אלי ויסברט: עליות - פרשת כי תצא

ראשון
למה לא, בעצם? נניח שכלב הוא חיה מתועבת בעיני התורה - מה רע בהקדשה של דמי מכירתו למקדש? ומדוע לא לאפשר לזונה לתרום את משכורתה למטרות ראויות? 

שני
"לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב בית ה' אלוהיך לכל נדר כי תועבת ה' אלוהיך גם שניהם". זה הטווח - מתשלום לזונה ועד מחיר כלב, משירות ועד מסחר. לרווחים מחדרי העסקאות האלה, מסתבר, אין סעיף בקופת בית המקדש.

שלישי
המושג 'אתנן' החליק באופן טבעי למגרש הפוליטי עד שקשה להאמין שהוא לא נוצר עבורו. אבל האתנן התנ"כי הוא אתנן זונה, תשלום עבור שירותי מין. אולי המקצוע העתיק בעולם - אבל גם המשפיל ביותר.


עיר האוהלים לפליטי אזור הצפון בחסות ארכדי גאידמק. פלאש:90
עיר האוהלים לפליטי אזור הצפון בחסות גאידמאק. צילום: פלאש 90

רביעי

הם מתחככים בצמרת הקהילה העסקית, באלפיון העליון, בכסף שמעולם לא יהיה שלהם. עולמם רחוק כרחוק מזרח ממערב - הם אנשי חינוך, אקדמיה, עמותות וארגונים. אלא שאין להם ברירה, הם חייבים להיות שם. נוכחותם מייצרת את הסינרגיה בין הון לאביון. מאות פרויקטים זקוקים להם בחזית הכסף: אוניברסיטאות, מוזיאונים, ישיבות, עמותות סיוע לנזקקים.


חמישי

הכסף הוא לא הבעיה. שום טומאה על טבעית לא נדבקת בכסף שהושג באופן לא מוסרי. הבעיה היא ברווח התדמיתי, באור החם והמלטף שמוקרן מן התרומה ואחורה, מכשיר את התורם ואת האופן בו השיג את כספו. התרומה צובעת את האדום בלבן. כך יכול בנק להרוויח מיליארדים על גב הציבור ולהתהדר במפעלי תרבות; חברת אחזקות שהתנהלותה מפוקפקת - יכולה לחמוד אפוטרופוסות על האמנויות ועוד. פעילות פילנטרופית, מאז ומעולם, היא גם שיקול פיננסי. האמצעים הפסולים שלהם מממנים את המטרות הצודקות שלך - וההוצאה מוכרת לצרכי מס הכנסה.


hymvrym
שישי

אל תתעסקו בכסף בזוי, אומרת התורה. עדיף בית מקדש עני על פני תרומה שהושגה מזונה, ממכירת כלב או מדיבידנדים של טייקון הימורים.
הסצנה עברה אולי ממלונות מעופשים אל חדרי ישיבות מהודרים - אבל אתנן הוא אתנן וכלב נשאר כלב.


שביעי

הרי לכם דילמה - כיצד מקיימים בישראל 2008 את המגזר השלישי על שלל מוסדותיו ועמותותיו וצדיקיו הנסתרים והגלויים בלי התמיכה של בעלי הון, אוליגארכים ומתעשרים אחרים, כשרים יותר או פחות? ומן הצד השני של המטבע - כיצד מסירים את עלה התאנה הפילנטרופי מעל מבושיהם של גזלנים ונוכלים עתירי ממון?


מפטיר

"כמה עיוור הוא האדם שנותן לך מכיסו כדי לקחת מלבך" (ג'ובראן חליל ג'ובראן)

מצאתם טעות בכתבה? כתבו אלינו
שתפו
facebook whatsup email tweeter linkedin insta gplus