כסף שחור

קופת בית המקדש לא קיבלה תרומות של כסף בזוי. בישראל 2008 המגזר השלישי דווקא חי מהן לא רע. השאלה היא מי באמת המרוויח הגדול, ומה קורה כאשר פעילות פילנטרופית הופכת למכבסה תדמיתית – שגם מוכרת לצרכי מס. אלי ויסברט: עליות - פרשת כי תצא

ראשון
למה לא, בעצם? נניח שכלב הוא חיה מתועבת בעיני התורה - מה רע בהקדשה של דמי מכירתו למקדש? ומדוע לא לאפשר לזונה לתרום את משכורתה למטרות ראויות? 

שני
"לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב בית ה' אלוהיך לכל נדר כי תועבת ה' אלוהיך גם שניהם". זה הטווח - מתשלום לזונה ועד מחיר כלב, משירות ועד מסחר. לרווחים מחדרי העסקאות האלה, מסתבר, אין סעיף בקופת בית המקדש.

שלישי
המושג 'אתנן' החליק באופן טבעי למגרש הפוליטי עד שקשה להאמין שהוא לא נוצר עבורו. אבל האתנן התנ"כי הוא אתנן זונה, תשלום עבור שירותי מין. אולי המקצוע העתיק בעולם - אבל גם המשפיל ביותר.


עיר האוהלים לפליטי אזור הצפון בחסות ארכדי גאידמק. פלאש:90
עיר האוהלים לפליטי אזור הצפון בחסות גאידמאק. צילום: פלאש 90

רביעי

הם מתחככים בצמרת הקהילה העסקית, באלפיון העליון, בכסף שמעולם לא יהיה שלהם. עולמם רחוק כרחוק מזרח ממערב - הם אנשי חינוך, אקדמיה, עמותות וארגונים. אלא שאין להם ברירה, הם חייבים להיות שם. נוכחותם מייצרת את הסינרגיה בין הון לאביון. מאות פרויקטים זקוקים להם בחזית הכסף: אוניברסיטאות, מוזיאונים, ישיבות, עמותות סיוע לנזקקים.


חמישי

הכסף הוא לא הבעיה. שום טומאה על טבעית לא נדבקת בכסף שהושג באופן לא מוסרי. הבעיה היא ברווח התדמיתי, באור החם והמלטף שמוקרן מן התרומה ואחורה, מכשיר את התורם ואת האופן בו השיג את כספו. התרומה צובעת את האדום בלבן. כך יכול בנק להרוויח מיליארדים על גב הציבור ולהתהדר במפעלי תרבות; חברת אחזקות שהתנהלותה מפוקפקת - יכולה לחמוד אפוטרופוסות על האמנויות ועוד. פעילות פילנטרופית, מאז ומעולם, היא גם שיקול פיננסי. האמצעים הפסולים שלהם מממנים את המטרות הצודקות שלך - וההוצאה מוכרת לצרכי מס הכנסה.



שישי

אל תתעסקו בכסף בזוי, אומרת התורה. עדיף בית מקדש עני על פני תרומה שהושגה מזונה, ממכירת כלב או מדיבידנדים של טייקון הימורים.
הסצנה עברה אולי ממלונות מעופשים אל חדרי ישיבות מהודרים - אבל אתנן הוא אתנן וכלב נשאר כלב.


שביעי

הרי לכם דילמה - כיצד מקיימים בישראל 2008 את המגזר השלישי על שלל מוסדותיו ועמותותיו וצדיקיו הנסתרים והגלויים בלי התמיכה של בעלי הון, אוליגארכים ומתעשרים אחרים, כשרים יותר או פחות? ומן הצד השני של המטבע - כיצד מסירים את עלה התאנה הפילנטרופי מעל מבושיהם של גזלנים ונוכלים עתירי ממון?


מפטיר

"כמה עיוור הוא האדם שנותן לך מכיסו כדי לקחת מלבך" (ג'ובראן חליל ג'ובראן)

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי