דור המדבר

"שניים עשר נבחרי העם יוצאים לתור את ארץ כנען. בדיווח המסכם אין הפתעות: הארץ טובה, אפס כי עז העם אשר יושב עליה. זה הולך להיות קשה. גל של בהלה קטנת-אמונה מציף את העם, בהלה זעיר-בורגנית של מי שהקיץ מחלומות אל המציאות המאובקת..." אלי ויסברט – עליות – פרשת של

ראשון
"קשריה ההדוקים של אמריקה עם ישראל ידועים היטב. קשר זה אינו ניתן לניתוק. הוא מבוסס על קשרים תרבותיים והיסטוריים, וההכרה שהשאיפה למולדת יהודית מבוססת על היסטוריה טראגית שאי אפשר להכחישה...".
ברק אובמה 

 

שני
שניים עשר נבחרי העם יוצאים לתור את ארץ כנען. בדיווח המסכם אין הפתעות: הארץ טובה, אפס כי עז העם אשר יושב עליה. זה הולך להיות קשה. ותמונת האמת הזו, המורכבת, זו שהבטחה ואיום מהולות בה זו בזו, מציפה גל של בהלה קטנת-אמונה, בהלה זעיר-בורגנית ששל מי שהקיץ מחלומות אל המציאות המאובקת.
 

שלישי
אנשים מתים הולכים במדבר חייהם. הילדים רצים סביבם בדשא אבל הם הולכים בדרכי המדבר. הילדים צוהלים, טובלים רגליים יחפות במים והם לידם, עיוורים ומתים, נצח ושמו "ארבעים שנה".

רביעי
"עכשיו תגיד לי" הוא גוחן אלי מן המושב שלצדי, ממתיק סוד "לזה הם באמת התכוונו? על זה הם חלמו? על פשע מאורגן? סחר בנשים? עובדים זרים? אולי טעינו; אולי זה לא זה; אולי צריך לתת לזה ליפול ולהתחיל הכל מחדש".
האוטובוס נכנס לתל אביב. גורדי שחקים בוהקים קורעים את השמיים מעל לרחובות בהם, רק לפני כמה עשרות שנים, חילקו קרח בארגזים. ואני חושב לעצמי כמה כפויי טובה אפשר להיות? שישים ואחת שנה יש להם מדינה, ממשלה, צבא, משטרה, בתי משפט, כלכלה - והם עוד עם "התקווה". לֽמה עוד אתם מקווים? יש "עם חופשי בארצנו" יותר מזה?
אבל אני לא אומר לו כלום. 
 
חמישי
זה רק מדבר, אהובתי, רק תחנה ארוכה וקשה בדרך. השנים האלה, העומס, הדאגה - זה המדבר שלנו. רק מדבר. אל תמותי לי עכשיו.
 

שישי
"חי אני, נאום יהוה, אם לא כאשר דיברתם באוזניי - כן אעשה לכם. במדבר הזה ייפלו פגריכם וכל פקודיכם לכל מספרכם,  מבן עשרים שנה ומעלה... וטפכם, אשר אמרתם 'לבז יהיה' - והביאותי אותם וידעו את-הארץ אשר מאסתם בה".



שביעי
דור מדבר, אנחנו.
מסתתרים מאחורי המצוקה, הכאב, החוב המוסרי של העולם.
מסתתרים מאחורי המתים, אתרי הזיכרון, סיפורי הזוועה הפורטים על רגשות האשם.
מובילים בפנים מורכנות, מכבדים בהדלקת אבוקת הזכרון, מפגישים עם הניצוֹל.
מצמצמים את ההוויה (Existence) לחוויה (Experience). מתמסרים למִדְבָּר. שורדים.
אבל זה לא הסיפור.

בוכנוואלד איננה הסיפור. הסבל איננו הסיפור. "ההיסטוריה הטראגית" איננה הסיפור.
מי שמוסיף להיות עבד של סיפור שלא הוא כתב - לא יירש את הארץ. לא יירש כלום.

 

מפטיר

קוּמוּ, תֹּעֵי מִדְבָּר, צְאוּ מִתּוֹךְ הַשְּׁמָמָה;
עוֹד הַדֶּרֶךְ רָב, עוֹד רַבָּה הַמִּלְחָמָה.
(ביאליק)

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי