אלי, אלי

פולחן רוחני. מבחן הציות העליון. אדמה מתה. אולי מפתח. מהי התפילה? אלי ויסברט- עליות - פרשת ויקרא

ראשון

אמר האחד: המעבר לתפילה, כהתמרה של מעשה הקורבן, הפך את היהדות מדת מבוססת פולחן חושי לדת מבוססת פולחן רוחני. לא יהיה מוגזם לומר שמדרש חז"ל "ונשלמה פרים שפתינו", שהצדיק את המעבר מה"פרים" אל ה"שפתיים", הציל את היהדות מגורלן של הדתות הקדומות, ויצר את התשתית לעידן דתי עולמי חדש.

 

שני
אמרה השנייה: חנה הייתה הראשונה. אשה לבדה בחצר המשכן, מטיחה את עקרותה כלפי השמיים. מאות שנים הייתה עבודת האלוהים מסורה בידי הכהנים, שרי הטקס, ופתאום אשה. פתאום תפילה.

  

שלישי


מתי מתפללים? (פלאש 90)
אמר השלישי: התפילה היא העוגן, מבחן הציות העליון. התפילה היא נקודת הביקורת אותה אני פוקד שלוש פעמים בכל משמרת. מסמן שחרית. מסמן מנחה. מסמן ערבית. מתפלל כפי שאבי התפלל וכפי שאביו התפלל לפניו. העובדה שאינני מבין את המילים רק מחזקת אותי.

 

רביעי
אמר הרביעי: שלוש פעמים ביום. שלוש מאות שישים וחמישה ימים בשנה. אותן מילים. אותו ניגון, אותם אנשים. התפילה היא אדמה מתה. שום דבר לא צומח בה.

חמישי
אמר החמישי: הלב הוא מנעול. התפילה היא מפתח. אלוהים איננו 'שומע' את התפילה. התפילה היא קולו של אלוהים.

 

שישי
אמר השישי: התפילה היא השתיקה שבין המילים. הריק שבין האותיות. לפעמים אני שותק בצעקה כל כך גדולה עד שאני חושש שישליכו אותי מבית הכנסת. אבל אני מביט סביב ואיש אינו מבחין.

 

שביעי
אמרה השביעית: מתי מתפללים? כשמכינים את שולחן שבת, כשמפנים את שולחן שבת, כשמשחקים עם הילדים בצהריים, כשמשכיבים אותם לישון. התפילה היא מועדון לגברים. מפלט מן החיים האמיתיים.

 

מפטיר
אמר הגבאי: עוד שניים ויש לנו מניין. יעקב, תתקשר לגיסך שיבוא. 
 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי